שבת בקונצנזוס? אושר לקריאה ראשונה: גם חילונים יכולים לנוח בשבת מבלי להסתכן בפיטורין

Home/front post, שבת/שבת בקונצנזוס? אושר לקריאה ראשונה: גם חילונים יכולים לנוח בשבת מבלי להסתכן בפיטורין

שבת בקונצנזוס? אושר לקריאה ראשונה: גם חילונים יכולים לנוח בשבת מבלי להסתכן בפיטורין

יש גם הצלחות !
אישרנו אמש לקריאה ראשונה בוועדת העבודה והרווחה חוק שיאפשר לכל אדם המעוניין בכך- שלא לעבוד בשבת, ללא קשר למידת זיקתו הדתית, ומבלי שחרב הפיטורים תונף מעל צווארו.
מדוע התיקון הזה היסטורי?
החוק מכיר באופן רשמי בכך שהשבת שייכת לכולם, לא רק למגזר מסוים.
בין אם מטעמי דת, ובין אם משיקולים סוציאליים, ההצעה הזו תאפשר לכול אדם החפץ בכך לשמור על קדושת השבת כדרכו, או לבלות זמן איכות עם משפחתו וקרוביו מבלי להיבדק בציציותיו ומבלי לחשוש למקום עבודתו.
זו גם הפעם הראשונה שהשבת, אחד הנושאים הרגישים ומעוררי המחלוקת בחברה ובפוליטיקה הישראלית – נמצאת בקונצנזוס חסר תקדים. ח"כים מימין ומשמאל, ח"כים חרדים וחילונים, בעד.
– כל כך בקונצנזוס – שבאורח נדיר הכנסת מקדמת את החוק בניגוד לעמדת ועדת השרים לענייני חקיקה.
ההצעה יוצרת את האיזון המתבקש בין חופש הדת וחופש העיסוק, לבין זכויות סוציאליות בדמות יום מנוחה שבועי. מי שירצה לנוח בשבת – יוכל לעשות זאת. מי שירצה לעבוד, יוכל גם הוא לעשות זאת ולהיות מתוגמל בהתאם.
החוק מתחשב כמובן גם בבני דתות אחרות, שיוכלו לבחור לנוח ביום המנוחה השבועי שלהם.

קישורים:
לקריאה באתר דה מרקר
http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3693363,00.html

The Labor and Social Affairs Committee approved my most recent bill for a first reading! This bill, which I proposed along with Miki Zohar
(מיקי זוהר),
will allow secular individuals to refuse to work on Shabbat, without risking getting fired.
In the current state, an employer may request that an employee who wishes not to work on Shabbat sign an affidavit explaining that he or she is religiously observant. This is inconsistent with the principle of religious freedom, and it contradicts the Equal Employment Opportunities Law, which states that it is illegal to discriminate against an employee because of religion. According to my bill, any person (regardless of religion) can refuse to work on Shabbat, the weekly rest day, without fearing that he will be fired.
The fact that this bill was approved for a first reading is particularly exciting because it had previously been rejected in the Ministerial Committee of Legislation.
Why is this historic?
This bill recognizes that Shabbat is for the entire people of Israel, not just for religious people. Whether it is for religious, social, or other reasons, this proposal will enable any person to celebrate Shabbat how he wants, to spend time with family and friends without having to be examined closely by an employer and without the fear of getting fired.
This proposal creates the necessary balance between freedom of religion and freedom of occupation, all while granting social benefits in the form of a weekly rest day. The approval of this bill is a result of the cooperation of the coalition and the opposition. This bill has gained support from representatives across the board, from Meretz to Shas.

By | 2017-11-07T10:28:14+00:00 יולי 18th, 2016|front post, שבת|0 Comments