אושר סופית: מדינת ישראל תסייע לעגונות בעולם גם אינן תושבות ישראל

אושר סופית: מדינת ישראל תסייע לעגונות בעולם גם אינן תושבות ישראל

עליזה לביא: אחריות מוסרית של מדינת ישראל להושיט יד לכל יהודי ויהודיה במצוקה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית הצעת חוק ממשלתית, שהבשילה בעקבות הצעת חוק פרטית שיזמה ח"כ עליזה לביא – שתאפשר לבתי הדין להטיל סנקציות על גבר המעגן את אשתו – גם אם אינו תושב ישראל

ההצעה המקורית קודמה ביוזמתה של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) בעקבות פנייה מוועידת רבני אירופה, והוכנה בשיתוף עם בתי הדין הרבניים, משרד החוץ ומשרד המשפטים. לבקשת חברות הכנסת, הנוסח צומצם במידה משמעותית, כך שרק נישואים לפי דין תורה, במקרה והאישה פונה לסיוע ואין כל חלופה אחרת – יקנו את הסמכות לבית הדין הרבני.

כיום, נשים יהודיות ברחבי העולם שבעליהן מסרבים לתת להן גט אינן יכולות לקבל סיוע ממדינת ישראל אם אין להן אזרחות או תושבות. כך, במקרים בהם אין בית דין מקומי או הבעל הסרבן מתעלם מפסיקתו, ידם של רבני הקהילות קצרה מלהושיע והאישה נותרת בעגינותה ללא מענה אחר. ההסדר המוצע יקנה לבתי הדין את הסמכות להטיל סנקציות על גבר מעגן או סרבן גט המגיע לישראל.

נוסח ההצעה הממשלתית שהובאה בדיון הקודם עוררה מחלוקת כיון שהרחיבה את סמכויות בתי המידה, וביקשה לקנות להם סמכויות אף למקרים של בני זוג שנישאו אזרחית. בעקבות זאת צומצם הנוסח משמעותית כך שיחול רק על בני זוג שנישאו על פי דין תורה, והאישה לא קיבלה גט מנישואין אלה בבית דין מחוץ לישראל. כמו כן נקבע כי בשום מצב לא ייכרחו נושאים אזרחיים וממוניים נוספים הקשורים בגירושין, פרט למתן הגט.

יוזמת ההצעה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד):
"ההצעה שיזמתי נולדה ממקום של חמלה ואחריות למצוקה שאין לה גבולות גאוגרפים, וסובלות ממנה אלפי נשים בעולם היהודי. כמדינת העם היהודי יש לנו אחריות לסייע ככל שאפשר לנשים עגונות, כאשר אין כל מענה אחר בקהילה המקומית. תוצאות ההצעה ניכרו כבר כשאושרה בקריאה הראשונה ודחקו בסרבן גט בארגנטינה לתת גט לאשתו. אני מאמינה שזה יהיה כלי לחץ והרתעה משמעותי כנגד סרבנים רבים שירצו לשמר את הקשר עם מדינת ישראל ויבינו את ההשלכות האפשריות. אני שמחה על כך שהסכמנו על נוסח מאוזן שיתמקד אך ורק בסיוע לנשים עגונות, ונהיה במעקב כך שלא יעשה שימוש מופרז בחוק מעבר למטרתו המקורית"

2019-06-13T08:57:36+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below