דיון סוער בוועדת חוץ וביטחון בנושא גיוס בנות דתיות

דיון סוער בוועדת חוץ וביטחון בנושא גיוס בנות דתיות

דיון סוער בוועדת חוץ וביטחון בנושא גיוס בנות דתיות סביב הכוונה לאסוף תצהירי פטור בבתי הספר

עליזה לביא:  "ניסיון להלך אימים ועל הבנות לכפות החלטה רגישה בתנאי לחץ"

בשבועות האחרונים התפרסמה תכניתו של שר שלום ג'רבי (הרשות לשירות לאומי) על פיה תצהירי פטור משירות בצה"ל  מטעמי דת, ייאספו במרוכז מהבנות באולפנות.
מדובר ברעיון שערורייתי שמטרתו אחת: לעצור את מגמת העלייה בגיוס בנות דתיות לצה"ל ולדחוף אותן לבחור בשירות הלאומי.

 

הרעיון להחתים בנות בתוך מוסדות הלימוד נועד למשטר ולהטיל עליהן מורא ופחד בבואם לקבל החלטה רגישה הנוגעת לעתידן שלהן. לצערי מוסיפים כאן חטא על פשע- גם מונעים מהם ידע על המסלולים הקיימים (משרד החינוך חוסם כניסתן של עמותות המעבירות ידע על מגוון האפשרויות הקיימות) וגם מנסים להפוך החלטה פרטית ומורכבת, להחלטה קולקטיבית בתנאי לחץ ותחת עיניים בוחנות. במציאות, העובדות הן שיותר ויותר צעירות דתיות מתגייסות, תורמות תרומה משמעותית לצה״ל ולהתפתחותן האישית, ובניגוד לטענות- צביונן הדתי אינו נפגע. השירות הלאומי זו כמובן אופציה מבורכת, אך צריך לאפשר לבנות לקבל את ההחלטה באופן עצמאי. זה בלתי נתפס שמדינה תנקוט בצעד יזום ואקטיבי כדי לפגוע בגיוס לצה"ל.

מהסיבה הזו – הגשתי הצעת חוק חדשה על פיה בנות יגישו את תצהירי הפטור אך ורק בבתי דין או בבתי משפט. ההצהרה תימסר על ידי המבקשת ולא באופן קולקטיבי בידי צד שלישי. הדגשתי בדיון את הערכתי הרבה לשירות הלאומי, וכי גם הבחירה בשירות צבאי וגם בשירות לאומי היא ראויה ולגטימית. מטרתה של ההצעה היא להבטיח את כי ההחלטה האישית הזו תהיה נתונה למועמדת לגיוס, יחד עם בני משפחתה, ולא תהיה כפופה ללחץ חיצוני.

מתוך דברים שאמרתי בדיון: "יש חבלה של משרד החינוך בהנגשת הידע על הצבא לבנות דתיות. כך יוצא שבנות דתיות לא מודעות לכך ואנחנו פוגשים אותן בהמשך והן אומרות 'לא ידענו'. הדבר השני, יש פה ניצול ציני של מציאות, ואנחנו מכירים את המועקה והמצוקה בבית ספר, וכשמורים מגוייסים להניע לכיוון אחד, כולל שימוש בציוני המגן של הבנות, לכן הנחתי חוק לפיו הבנות יעבירו את התצהיר באופן ישיר לצה"ל, יתנו אותו בבית משפט או בבית דין רבני אבל לא באמצעות גורם שלישי".

בעקבות הסערה הציבורית ולהחץ הפוליטי, ככל הנראה עניין ההצרה ירד מהפרק ויחפשו אחר פתרונות אחרים.
מדבריך שעלו בדיון בוועדה, התקיים יום קודם דיון במשרד המשפטים (יחד עם דינה זילבר המשנה ליועמ"ש ונציגי הצבא והשרות הלאומי) ובו עלה כי גביית התהצהירים במרוכז היא רעיון בעייתי, ויצטרכו למצוא חלופות בזמן הקרוב

 

2017-11-06T19:19:04+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below