הגיע הזמן לדבר על זה -חודש המודעות ללידה שקטה

הגיע הזמן לדבר על זה -חודש המודעות ללידה שקטה

הבוקר התקיים כנס חירום בכנסת ביוזמת חברת הכנסת ד"ר עליזה לביא לשינוי המדיניות ולהגברת המודעות ללידות שקטות וליישום הנוהל התקוע במשרד הבריאות. ח"כ עליזה לביא "34 אחוז מהנשים שעברו לידה שקטה סובלות מפוסט טראומה. שנתיים משרד הבריאות בורח מאחריות, זנח את הנוהל המקצועי ומקדם חוזר מצומצם ולוקה בחסר. אין מנוס מלהניח את הנוהל כהצעת החוק"

שנתיים חלפו מאז שחוק הלידות השקטות נכנס לתוקף שבעקבותיו זכויותיה ותנאיה של אישה שילדה לידה שקטה כבר מן השבוע ה-22 הושוו לתנאיה של יולדת שילדה תינוק בריא. הנוהל המקיף שנועד לתת מעטפת ותמיכה מרגע הבשורה על העובר שמת ועד הקבורה והשחרור לקהילה שהיה אמור להתפרסם ע"י משרד הבריאות ולהשלים את מערך התמיכה והליווי טרם פורסם והוא רחוק מיישום- מזה שנתיים שנגרר במשרד הבריאות. עוד סחבת ואטימות במשרד הבריאות

מדי שנה ישנם בישראל מאות מקרים של אובדן הריון ושל מוות בלידה. 6 לידות מתוך 100 הן לידות שקטות של תינוקות ללא רוח חיים, לידות בהן לא נשמע קול בכי של התינוק. ח"כ עליזה לביא יוזמת הכנס "המונח המתעתע הזה, שעשוי להישמע כחוויית נעימה ולבבית, הוא בעצם כינוי המתאר את הנורא מכל. איש אינו מכין אותך ללידה של עובר מת. איש אינו יכול להבין את גודל הכאב. המעט שאנו יכולים לעשות הוא לייצר את התנאים שיקלו, ולו במעט, על ההתמודדות והחזרה לשגרה. זה בדיוק מה שהחוק הזה בא לתקן"

בכנס הוצגו נתונים מתוך מחקר מקיף שביצעו ד"ר דני חורש המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת בר אילן וגב' מלכה נוקריאן, מחלקת נשים ויולדות, ביה"ח הדסה עין-כרם: בראש ובראשונה, יש לשים דגש רב יותר על ההשלכות הנפשיות של לידה שקטה ואובדן הריון, ובפרט על ההשלכות הפוסט-טראומטית, שליש מהנשים אשר חוו לידה שקטה סובלות מהפרעת דחק פוסט טראומתית מלאה ו-30 אחוז מהן נמצאו כסובלות מדיכאון חמור. יש לזהות קבוצות נשים שהינן פגיעות במיוחד להשלכות הנפשיות של לידה שקטה (נשים צעירות יותר, שחוו אובדן לאחרונה, בשבוע מתקדם יותר) וחייב לזכור כי ההתמודדות היא זוגית ולא רק אישית.

התגובה מנציגות משרד הבריאות הינה כי הנוהל נגנז בשל אי הסכמות בתוך המשרד, וכתחליף לכך נכתב חוזר חלקי וחסר אשר לא נותן מענה לכשלים לאורך כל התהליך- החל מדרך מסירת הבשורה הקשה לאישה שאיבדה את הוולד, זמן ההמתנה הממושך לקבלת טיפול רפואי לצורך הפלה וחוסר התחשבות במצבם הנפשי של בני הזוג לאחר האסון. בשל תהליך בירוקרטי ארוך שהנוהל צריך לעבור במשרד הבריאות אין למשרד הבריאות יכולת להתחייב על זמן מסוים בו הנוהל יתחיל לרקום עור וגידים. יש לציין כי זאת בשונה מתשובתו של שר הבריאות, ליצמן, שהצהיר שבוע שעבר במליאה כי החוזר לליווי ותמיכה בנשים שחוו לידה שקטה ייכנס לתקופו בתוך חודשים.

בסופו של הכנס סיכמה ח"כ לביא ואמרה כי, לנוכח הסחבת הנחנו היום הצעת חוק ,במידה ותוך חודשיים לא תהיה התקדמות משמעותית בקידום הנוהל הקיים ובאישורו בין כל גורמי משרד הבריאות אקדם את הנוהל כהצעת חוק אשר עליה חתומים חברי כנסת מכל סיעות הבית- חייב לעשות כל מה שאפשר בכדי לתקן את העוול הקיים.

לכתבה באתר "Mako"

לכתבה באתר "Ynet"

לכתבה באתר "Mynet"

 

2018-10-29T12:37:25+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below