ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות: הצעות עיסוק בזנות לחיילות בודדות- צורך בתכנית חירום

ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות: הצעות עיסוק בזנות לחיילות בודדות- צורך בתכנית חירום

יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא  "מדובר בניצול האכזרי והציני ביותר של אוכלוסיה פגיעה, בודדה ודלת אמצעים. האחריות היא על המערכת להיות שם, לאתר ולזהות את המצוקות הללו לפני שיש מי שמנצל אותן לצרכי זנות ושאר הצעות מגונות".

ועדת המשנה למניעת סחר בנשים ובזנות קיימה דיון דחוף בנושא הצורך בתכנית ממשלתית למאבק בתופעת הזנות, בהחפצת נשים ובשידול לזנות. הדיון התקיים לבקשת ח"כ יהודה גליק וח"כ רויטל סויד, בעקבות פרסומים אודות הצעות מגונות שמקבלות חיילות בודדות ואף שידול לזנות בתמורה לסיוע כלכלי. בבקשה לקיום הדיון כתבו חברי הכנסת כי הדבר מתבצע תוך "ניצול ציני ומכוער של מצוקתן ומעמדן של החיילות".

 

בפתח הדיון הזכירה יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא כי "מדובר בניצול האכזרי והציני ביותר של אוכלוסיה פגיעה, בודדה ודלת אמצעים. האחריות היא על המערכת להיות שם, לאתר ולזהות את המצוקות הללו לפני שיש מי שמנצל אותן לצרכי זנות ושאר הצעות מגונות. כבר בשנת 2006 פורסמה תכנית ממשלתית למאבק בזנות אך מאז, 13 שנים אני לא רואה תקציבים שמופנים למטרה זו. אם רוצים להעביר את חוק ההפללה צריך כסף לשיקום, לחינוך ולאכיפה. אם זה לא יתוקצב ל-2019 – על מי אנחנו עובדים? זו קריאת השכמה לממשלה". עוד הזכירה כי בדיון שנערך בוועדת המשנה לפני כשנה, נתבקשו משרד הרווחה וצה"ל לעדכן את הוועדה אודות פעילות משרד הרווחה בכנסים שעורך הצבא לחיילים לקראת שחרור וביקשה לקבל את המידע בהקדם. לצד זאת, קראה ח"כ לביא לצבא לפרסם קוד אתי למניעת צריכת זנות בקרב חייליו, שכן לדבריה "בסיורים ומפגשים שלקחתי בהם חלק בחורים צעירים סיפרו בגילוי לב שלקראת הצבא או לאחר השחרור הם צרכו זנות, כי זו הייתה הנורמה".

כזכור, בדיון שהתקיים בוועדה לפני כחודש התחייבה מנכ"לית משרד המשפטים כי תזכיר הצעת החוק הממשלתית בנושא הפלת לקוחות זנות יוגש עד סוף חודש אפריל. ח"כ יהודה גליק אמר כי "מדובר במאבק חשוב מאין כמותו בניצול של צעירות במצוקה נושים מאוכלוסיות מוחלשות שהופכות לטרף קל. ברור שככל שיקטן הביקוש זה יהיה פחות משתלם לאותם סרסורים לדרדר צעירות לדבר הזה. עלינו לוודא שהשרה תעמוד בהתחייבותה ושעד סוף אפריל יהיה מונח על השולחן תצהיר חוק שאוסר על צריכת זנות ומפליל זנאים". עוד הוסיף כי "אותי מעניין לא רק מה עושים כדי לשקם את הנשים שכבר נכנסו לתעשייה הזו אלא מה עושים כדי למנוע את כניסתן של צעירות נוספות לתחום. האם הצבא עוסק בזה? בתי הספר? השיקום אחרי עולה פי כמה, קשה פי כמה והצלחתו קטנה בהרבה".

בהתייחס לפרסומים האחרונים אודות הצעות לחיילות בודדות לסיוע כלכלי בתמורה למתן שירותי זנות וכן על חיילות העוסקות בזנות, הכחישה סא"ל אושרת בכר, סגנית יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר כי מדובר בתופעה ואמרה "יש לנו בעיה עם ההגדרה של 'תופעה'. אנחנו מזהים מקרים בודדים בלבד. בשנת 2017 טופלו ששה דיווחים על חיילים וחיילות העוסקים בזנות ומתחילת 2018 – שניים. יש כמובן אלמנט של הסתרה, חיילים לא מדווחים על עיסוק בזנות ויש צורך ברגישות גדולה מאוד של מפקדים כדי לאתר את זה. אנחנו פועלים רבות על מנת לתת כלים למפקדים ולממונות למניעת הטרדות מיניות והתנהגויות פסולות לזהות מקרים מהסוג הזה ולתת להם מענה".

באשר לדרישה לפרסום קוד אתי ציינה סא"ל בכר כי במאי האחרון פרסם קצין החינוך הראשי בצה"ל איגרת לכל מפקדי צה"ל, בה קרא בין היתר להימנע מתופעות כגון צריכת זנות. לדבריה "בסופו של דבר אין כיום במדינה חוק שאוסר צריכת זנות. לנו יש אחריות להיות סמן ימני לחברה הישראלית ולפעול למיגור תופעות כאלה מהשורש וכך פעלנו". בהתייחס לדברים אמרה ח"כ שולי מועלם רפאלי כי "צה"ל הוא גוף שיש לו משמעות אדירה במדינת ישראל. הוא לא משפיע רק על מי שמשרת בו אלא על החברה הישראלית כולה. הצבא הוא גם ההזדמנות האחרונה לדבר לרוב הצעירים והצעירות במדינת ישראל. אמנם אנחנו עובדים קשה מאוד לחקיקת החוק להפללת לקוחות זנות, אבל אני סבורה שגם הצבא צריך לצאת באמירה ערכית ברורה ביחס לצריכת זנות, כבר היום. האיגרת זה לא מספיק, יש צורך במשהו יותר חד משמעי כגון קוד אתי".

סא"ל קרן זר אביב, ראש ענף ת"ש בצה"ל הוסיפה כי "המעטפת לחיילים בודדים מאוד השתפרה עם השנים והיום אנחנו מעודדים אותם להגיע לפתרונות דיור כמו בתי חייל או קיבוצים, בהם הם מקבלים מעטפת שלמה. כמו כן קיים מוקד בודדים שזמין 24/7 לפניות מצוקה של חיילים. לפני שחרור החיילים הבודדים עוברים סדנת הכנה מנטלית ופרקטית לקראת שחרור ולפני שבועיים היה כנס מאוד גדול של כל קצינות הת"ש בצה"ל עם משרד הרווחה, שהוא אבן ראשונה לשת"פ שמייצרים היום בין הגורמים". ד"ר יעל גור, מנהלת מרפאת לוינסקי אמרה כי "בדירות דיסקרטיות יש לא מעט חיילות וגם חיילים. לא מעט מטופלות שלנו סיפרו לנו שהחלו את העיסוק בזנות שהיו בצבא. לא מדובר דווקא בחיילים וחיילות בודדים, לעיתים זה שהגיעו מעוני ומפרנסים את המשפחה לפני הצבא וגם במהלכו".

 

2018-05-07T15:18:30+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below