חברי כנסת, מתמודדות, ראשות עיר והחברה האזרחית בקריאה משותפת: שלבו נשים ברשויות המקומיות

חברי כנסת, מתמודדות, ראשות עיר והחברה האזרחית בקריאה משותפת: שלבו נשים ברשויות המקומיות

עליזה לביא: "השנה יכולה להיות שנת בשורה בה נתקן עוול היסטורי"

למעלה מ-70 מתמודדות, ראשות רשויות מכהנות, קואליציית ארגוני נשים , חברי כנסת ואנשי ציבור הגיעו לכנסת לאירוע ייחודי בקריאה משותפת: לעודד נשים רבות להתמודד בבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר הקרוב, ולקרוא לסיעות לשלב נשים ברשימותיהן.

את היום יזמה חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד), בשיתוף עם קואליציית ארגוני נשים 'מקומיות 2018', לקראת הבחירות הקרבות לרשויות המקומיות באוקטובר הקרוב. בבחירות השנה לראשונה חל החוק שקידמה ח"כ לביא בכנסת הקודמת, שמעניק תוספת מימון של עד 15% לסיעות המשלבות לפחות שליש נשים ברשימה. לקראת הבחירות הקרבות יש מספר שיא של מועמדות, והאירוע נועד לעודד סיעות לשלב נשים במקומות ריאליים, לעודד נשים להתמודד ולקרוא לתמיכה ציבורית ובחירה בנשים. את הכנס המרכזי הנחתה שרון כידון, בסיומו התקיימו סדנאות מקצועיות למתמודדות.

ח"כ עליזה לביא, יוזמת האירוע: לאורך שנים – הזירה המקומית הופקרה הופקרה והייתה תחת הגמוניה גברית כמעט מוחלטת. נתוני הייצוג ברשויות המקומיות הם לא עוד פער מגדרי – זה פער תהומי, אבסורדי ויוצא דופן בכל קנה מידה. 14 אחוז מכלל חברי המועצות, ו-2% בלבד מראשי הרשויות כיום הן נשים. זה הפסד ובזבוז מטורף של הון אנושי. התיקון שאנו מבקשות הוא לא פריבילגיה או טובה שעושים לנשים, אלא כלי מרכזי לתיקון ושיפור הרשויות המקומיות והחברה בכלל. היכן שיש יותר נשים סביב השולחן – התמהיל מגוון יותר, תהליך קבלת החלטות מאוזן וטוב יותר, והדיון ער וקשוב לצרכים המגוונים בחברה. בבחירות הקרובות לראשונה יחול החוק שקידמנו שיספק לרשימות תמריץ כלכלי לשלב נשים. זה צעד חשוב אחד, אך יש עוד דרך ארוכה, וכולנו יחד אחראיות לכך שבאוקטובר הקרוב תצא בשורה היסטורית, ונשים יהיו חלק משמעותי בהנהגות המקומיות".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין: "המציאות מוכיחה שדרך ארוכה לפנינו. גם בכנסת הנוכחית שהיא הכי נשית בתולדות מדינה ישראל, עדיין אנחנו ״מתגאים״ באחוזים נמוכים ממדינות רבות ברחבי העולם. בשלטון המקומי הנתונים עוד יותר מדאגים. למעלה מ-200 ראשי רשויות בישראל, ואפשר על כף יד אחת ניתן לספור את הנשים. עבר אמנם חוק, אך דבר לא יקרה בלי הפעילות של הנשים שיושבות כאן. המועמדות ישנן. אם בראש הבנקים, חברות הענק והמשרדים ממשלתיים יושבות נשים, אין סיבה שלא נראה נשים גם בראשות רשויות מקומיות. אני מקווה שבקרוב ראש עיר אישה לא תהיה חריגה בנוף ארצנו. מברך את ח"כ לביא על פעילותה לאורך השנים בנושא, ומאחל בהצלחה לכל המתמודדות!״

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד: "אישה חכמה אמרה לי פעם שנדע שהמהפכה הפמיניסטית נצחה כשנראה "נשים בינוניות בתפקידים בכירים – כי אנחנו רואים כל הזמן גברים בינוניים בתפקידים בכירים, בעוד כדי שאישה תצליח כי צריכה להיות יותר טוב מכולן. היות ואנחנו עדיין לא שם, ראיתי היום הרבה מאוד נשים לא בינוניות שרצות לתפקידים בכירים, ופועלות לשינוי המדינה והמקום בו הן חיות".

מנכ"לית עמותת כ"ן מיוזמות קואליציית מקומיות 2018 ד"ר מזל שאול: כדי שנשים יתמודדו יש צורך לשלב נשים ברשימות במקומות ריאלים. ייצוג הולם לנשים איננו הכרחי רק מכוח החוק, כי אם הכרח ציבורי ומוסרי ממדרגה ראשונה. לא יתכן שברשויות המקומיות בישראל בשנת 2018 התרבות הפוליטית עדין תדיר נשים או תדחוק אותן למקומות לא ריאליים. כחלק מהקמפיין של "מקומיות 2018" פנינו לכל ראשי המפלגות לשלב יותר נשים ברשימות המפלגתיות ברשויות המקומיות וגם לראשי רשויות לפעול להרכיב רשימות שוות ולהציב נשים במקומות ריאלים. בעוד כארבעה חודשים יש להגיש את הרשימות . מי שעדין מתלבטת, רוצי והתמודדי, הצטרפי למהפכת אוקטובר. בואו ניצור יחד את השינוי ההיסטורי שיביא לעשייה טובה יותר ברשויות המקומיות, ולחברה ישראלית יותר שוויונית ודמוקרטית"

חה"כ עאידה תומא-סלימאן, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה: "רק כשתהיה הפנמה כי אנו הנשים מהוות כוח פוליטי רציני, שאינו מסתכם בלהיות גיבוי למועמדים אחרים. רק אז, נצליח להביא את קולנו כנשים הבאות מחברות מגוונות, ולהעלות על סדר היום את הסוגיות החשובות מהראיה שלנו". סלימאן הוסיפה: "רק 4% מכלל המתמודדים למועצות הן ברשויות ערביות וחרדיות. נתונים אלה ניזונים גם כן מהעובדה שככל שהמצב החברתי-כלכלי של תושבי הרשות הוא נמוך יותר, כך גם הייצוג הנשי יירד.""

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), ראש עיריית הרצליה לשעבר: "יש לנו הנשים רוב בקבלת תארים אקדמיים, אנחנו מוכשרות, משכילות ויכולות לעשות את כל התפקידים, אך לא תמיד מאמינות בעצמנו ומפקפקות. אנחנו לא מקושרות, לדאבוננו ולא בעלות הון, אך באות מהמקום הנקי ביותר. כל מי שדיברה אמרה שאנחנו באות לשנות, להטמיע את הערכים שאנו מאמינות בם. אז אני כאן קוראת לכן, אתן טובות לפחות כמו כל גבר שעומד מולכן, לכו, תעזו, תעמידו את עצמכן לבחירה לכל התפקידים ונצליח!"

אסתי רידר אינדורסקי מנכ"לית 'נבחרות' ופעילה חרדית הפועלת לשילוב נשים חרדיות: זהו לא סיפור של נשים חרדיות, זה סיפור של פני הדמוקרטיה הישראלית, והיא פגומה ומעוותת כשמפלגות מדירות נשים. כשתקנונים מבזים ומשפילים של כניסה לגברים בלבד מקשטים את היכל הדמוקרטיה ואת בניני העיריה והרשויות המקומיות. בישראל המאבק עדיין בעיצומו. אפס נשים חרדיות בכנסת. אפס נשים חרדיות במועצות המקומיות. 2018, הגיע הזמן לסיים את המאבק הזה גם בישראל"

ראש המועצה אזורית יואב ד"ר מטי הרכבי צרפתי: אחרי 25 שנים באקדמיה הגעתי לשלב בחיים שמשהו נוסף מניע אותי, והחלטתי שזה המקום בו אוכל להשפיע על החברה בישראל. מציעה לנשים – תהיו אתן בלי להתנצל בפני אף אחד על הדרך שבחרתן, בלי לחשוש"

גב' יעל מקליס, ראש מעצת יהוד-מונסון: כל מסגרת שבא הייתי חיפשתי לחת אחריות כדי להשפיע. הרגשתי תחושת מחויבות ושליחות – להפסיק לדבר על השחיתות והכשלים וללכת לעשות מעשה. אם יש משהו שאני גאה בו זה מיגור השחיתות, כשכשיום יהוד מונסון מתנהלת בצורה נקייה ושקופה. היו לכך מתנגדים רבים במוקדי הכוח, ואנחנו ממשיכות להוביל שינוי כל יום"

ליזי דלריצ'ה, ראש מועצה גני תקווה: נהנית כל יום ממה שאני עושה, ורואה איך משנה יום יום עבור דורות שלמים של אנשים, כל היתר מתגמד. למתמודדות אני קוראת לא לפחד- לרוץ, ולבקש עזרה איפה שצריך. תשתמשו בכוח הנשי סביבכן, ותביאו את הבשורה"

גב' סיגל מורן, ראש מועצה אזורית בני שמעון: "אני תמיד אומרת כי אני לא פועלת מתוך אלטרואיזם אלא אגואיזם – כי זו הדרך להשפיע בצורה משמעותית על המקום בו אני חיה ומייחלת שילדיי יחזרו לבנות את חייהם. נפלה בחלקי זכות ענקית לכהן בתפקיד הזה ואני נהנית מכל יום. לנשים אני אומרת – תלכי מהסיבות הנכונות. אם הלב שלך נמצא שם, שום דבר לא יעצור אותך".

לכתבה בידיעות

לכתבה של טל שניידר בגלובס

לסיקור הכנס באתר סלונה

2019-06-13T08:55:31+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below