כנס הגיור בכנסת בסימן קריאה לאלטרנטיבות לגיור הממסדי

כנס הגיור בכנסת בסימן קריאה לאלטרנטיבות לגיור הממסדי

ח"כ עליזה לביא: "מערך הגיור הממלכתי סובל ממשבר אמון עמוק מצד הציבור. הגיעה העת לבחון אלטרנטיבות שיתנו מענה ראוי התואם את ערכי היהדות ורוח השעה".
ח"כ אלעזר שטרן: "אלפים נולדים כל שנה למשפחה שהאמא לא רשומה כיהודיה, זה אתגר ענק שאנחנו צריכים להתמודד איתו. ההתנהלות של מערך הגיור מביאה להתבוללות"

שדולת עם, דת ומדינה בכנסת, בראשות חה"כ עליזה לביא ואלעזר שטרן (יש עתיד) קיימה היום כנס מיוחד שהוקדש לנושא הגיור, תחת הכותרת: "אחדות העם היהודי: אלטרנטיבות לגיור הממסדי". במהלך היום התקיימו דיונים בוועדות הכנסת השונות, בסופו התכנסה השדולה בה התארח גם יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי.

אף שמדינת ישראל השקיעה יותר בשנים האחרונות במערך הגיור הממלכתי, ועל אף הריבוי הטבעי של קבוצת המועמדים לגיור בפועל בשנים האחרונות, ניכרת ירידה בכמות המתגיירים בפועל. במהלך הדיונים עלו הקשיים והחסמים עמם מתמודדים המתגיירים בתהליך מול מערך הגיור בהיבטים השונים.

הוועדה לזכויות הילד דנה במדיניות גיור קטינים. בדיון הופיע גם הרב רא"ם הכהן, ראש ישיבת 'עתניאל' ומדייני בתי הדין העצמאיים של 'גיור כהלכה', אשר קרא היום לרבנות הראשית לאמץ לחיקה את בתי הדין העצמאיים לגיור של רשת 'גיור כהלכה'.

הועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) דנה בכשלים המתגלים מול ועדת החריגים לגיור, נושא שנידון בהרחבה בדו"ח מבקר המדינה. עו"ד אלעד קפלן, ראש המחלקה המשפטית בעמותת עתים, העלה בדיון בעיה מרכזית בה הם נתקלים בעבודתם: "בני ובנות זוג של ישראלים נדחים על הסף על ידי הוועדה, משום שהם מחזיקים באשרת עבודה או תושבות ארעית. לעיתים תוקף אשרת השהייה כבר מסתיים, ואז בכלל לא ניתן לקבל את האישור.
המערך פוגע באופן עקבי בקשר עם יהדות התפוצות. קהילות רבות רואות במדינת ישראל כתובת גיור, כמרכז העם היהודי, אך כשמגיעים לכאן להתגייר נדחים ומוצאים את שערי הגיור סגורים. זו פגיעה בערכיה של מדינת ישראל כיהודית בדמוקרטית. פגיעה בציונות, פגיעה במאות רבות של מתגיירים".

בעקבות הדיון אמרה ח"כ עליזה לביא : "הדיון מעלה שוב את מסכת הייסורים שעוברים אנשים שהיהדות בנפשם ומבקשים להיות חלק מהעם היהודי. שנים על גבי שנים אנו שומעים את אותן עדויות של אנשים הפונים ברצון טוב ובתום לב למערך הגיור, ממתינים חודשים ולעיתים שנים, ונתקלים בחומות של בירוקרטיה ובאטימות ממסדית. שמענו היום כיצד ועדת החריגים מתנהלת בחוסר שקיפות, ללא פרוטוקולים וללא זכות ערעור, והתוצאה היא חוסר אונים ותסכול רב. מן העדויות עולה כי אין מנוס מלשנות את הרכב הוועדה וכן להחיל עליה שקיפות מלאה."

בוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי קיימה ח"כ לביא דיון בהיבטים מגדריים של גיור. בדבריה ציינה כי אף שרוב המתגיירות הן נשים (בין 70%-80%), אין נשים בעמדות מפתח במערך הגיור, כך שאין לנשים קול בצמתי קבלת ההחלטות, אין נקודת מבט נשית ואין רגישות לצרכיהן. עוד עלה בדיון כי יש כיום רק 4 מקוואות בהן ניתן לבצע טבילת גיור, כאשר ב-3 מתוכם התשתית פגומה.

ח"כ אלעזר שטרן אמר: כל יום נולדים בישראל 13-14 תינוקות שאינם מוגדרים כיהודים. באופן מצטבר אנחנו מדברים על אלפים כל שנה שנולדים למשפחה שהאמא לא רשומה כיהודיה. זהו אתגר שאנחנו צריכים להתמודד איתו. ההתנהגות של מערך הגיור מביאה להתבוללות. מדובר באנשים שמשרתים איתנו ,לומדים איתנו בבית הספר, עובדים לצידנו במקומות העבודה. הילדים של כולנו מתחתנים איתם ואנחנו בשורה תחתונה מביאים התבוללות לתוך העם. מעולם לא ניסיתי להתערב בענייני הלכה ואני מסתמך על רבנים גדולים שנמצאים גם כאן כמו הרב רא"ם הכהן. אנחנו מדברים על כאלו שרובם המוחלט אבא שלהם או סבא שלהם יהודי. אם אתה מדבר על עולם ההלכה אז יש לנו על מי להסתמך בגבולות האורתודוקסיה"

להמשך קריאה:
בערוץ 7
במשמר
בסלונה

2017-11-07T11:19:43+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below