לקראת הבחירות למועצת הרבנות הראשית: ח"כים קוראים לשר הדתות לשלוב נשים באסיפה הבוחרת; הצעת חוק לשריון נשים באסיפה תידון בוועדת השרים

לקראת הבחירות למועצת הרבנות הראשית: ח"כים קוראים לשר הדתות לשלוב נשים באסיפה הבוחרת; הצעת חוק לשריון נשים באסיפה תידון בוועדת השרים

מכתב לשר הדתות חתימות חכים

​​​עליזה לביא: "גוף שאמור לייצג את כלל הציבור לא יכול להדיר מחצית ממנו. הזדמנות לתקן עוול ארוך שנים"

היום נידונה בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק המבקשת לשלב נשים בהרכב האסיפה הבוחרת למועצת הרבנות הראשית, שמובילה ח"כ עליזה לביא, בשיתוף עם 'אמונה'. בצד ההצעה, יזמה לביא מכתב לשר הדתות להבטיח ייצוג הולם לנשים מקרב נציגי הציבור שהוא בוחר, עליו חתומים עשרות חברי וחברות כנסת.

מטרתה של הצעת החוק לאפשר ייצוג הולם של נשים בגוף האסיפה הבוחרת, לתקן את הפער המובנה בהרכב האסיפה ולמנוע את הדרתן של נשים מתהליך קבלת ההחלטות בנוגע לזהות מועצת הרבנות הנבחרת. על פי חוק הרבנות הראשית לישראל חברי ​למועצה (שהיא הגוף העליון של הרבנות בישראל) נבחרים על ידי גוף המכונה "האסיפה הבוחרת" המורכב מ-150 נציגים, מתוכם 80 רבנים ו-70 נציגי ציבור.

 

גוף ציבורי זה, שהוא בעל תפקיד חשוב ומכריע בחייהם של אזרחיה היהודים של המדינה, אינו מאפשר ייצוג הולם לנשים בשל העובדה ש-80 המקומות המשוריינים לרבנים יכולים לכלול גברים בלבד ו-70 המקומות השמורים לנציגי הציבור מאוישים על פי רוב על ידי גברים בשל מיעוט הנשים המכהנות כראשות רשויות וכנבחרות ציבור . כך נוצרת בעיה מבנית של תת ייצוג של נשים בהרכב האסיפה.

ההצעה מבקשת לשנות את ההרכב הפנימי של 70 נציגי הציבור, לשריין בו מקומות לנשים ולהבטיח ייצוג מינימלי של לפחות 20% נשים מ-150 חברי הגוף הבוחר. כמו כן ההצעה מבקשת לערוך הקבלה בין מספר ראשי הערים והמועצות המקומיות הגדולות לבין מספר ראשי המועצות הדתיות שפועלות בהן, להבטיח את ייצוגן של חברות הממשלה, חברות הכנסת ונציגות ציבור בגוף הבוחר. בנוסף, מוצע ​להוסיף נציגות מארגוני נשים וטוענות רבניות או עורכות דין כדי להבטיח באופן מובהק, בגוף החוק, את ייצוגן של נשים ואת מניעת הדרתן מתהליך קבלת ההחלטות בנוגע לזהות הרב הראשי שייבחר.

בנוסף, הובילה ח"כ לביא מכתב לשר הדתות, עליו חתומים 41 חברות וחברי כנסת מהסיעות השונות, הקורא לו לפעול לייצוג הולם לנשים מקרב נציגי הציבור שהוא בוחר לאסיפה.

​יוזמת המכתב וההצעה ח"כ עליזה לביא: "יש כאן הזדמנות אמיתית לתקן עוול ארוך שנים, ולהוביל תהליך שכולם יצאו נשכרים ממנו – הציבור הרחב והרבנות עצמה. הרכבה של מועצת הרבנות הראשית משפיע במישרין על חייהן של נשים יהודיות במדינת ישראל בשורה ארוכה של תחומים, ואני חושבת שברור לכל שגוף שאמור לשרת ולייצג את כלל הציבור לא יכול להדיר מחצית ממנו​. גיוון התמהיל באסיפה הבוחרת יאפשר בחירה של רבנים קשובים וערים יותר לצרכי הציבור הרחב, ולבסוף גם יסייע בהגברת אמון הציבור במערכת. לכן פניתי לשר הדתות להשתמש בסמכותו ולהבטיח שמקרב הנציגים שיבחר יהיו נשים, ואני מקווה שגם המצב החוקי ישתנה בקרוב"

מאמונה נמסר: מטרתה של הרבנות ככלל הוא לשרת את כלל האוכלוסייה המונה למעלה מ- 50% נשים. אולם בהתאם לחוק הקיים, יכולתן של נשים לקחת חלק בגוף הבוחר את הרבנים הראשים ומועצת הרבנות הראשית חסומה כמעט לגמרי. האפליה זו צפה ביתר שאת ערב בחירת הרבנים הראשיים ב-2013, כאשר מבין 150 חברי האסיפה הבוחרת בהרכבה דאז, היתה רק אשה אחת בלבד(!) במינוי ע"פ החוק. את זה אנו מבקשות לתקן מדובר בהצעה מידתית ושקולה שתתקן את האפליה ותבטיח בהדרגה את מקומן של נשים בצמתים קריטיות של קבלת החלטות"

2018-07-08T18:05:02+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below