פעילות ציבורית

   

 

 
 

ד"ר עליזה לביא היא ממייסדי הוועד הציבורי להסדרת הגיור, חברת מועצת הרשות השניה לטלביזיה ולרדיו ויו"ר ועדת מחקר ורב-תרבותיות, יו"ר מת"ן נתניה - בית מדרש לנשים; יו"ר ועדת היגוי - הבמה לשיח ישראלי-יהודי בצוותא ת"א, פעילה ביוזמות אקדמיות, חברתיות וציבוריות לקידום מעמד האישה. חברת הנהלת כפר "איזון" ועוד.
 

גיור

ממייסדי הועד הציבורי למען המתגיירים
מטרת הועד הציבורי:
- להעלות את מצוקת הגיור על סדר היום
- להחזיר את הצעירים למסלול הגיור.
- להגביר את התמיכה הציבורית והקהילתית בסוגיית הגיור
- לרכז תוכניות העשרה למתגיירים
- קריאה יזומה לכינוס הנהגה רוחנית וציבורית אמיצה שתבחן את האפשרויות ההלכתיות העומדות בפנינו ע"מ להפוך את התהליך הומני ואנושי יותר.
עוד:  כנס גיור יחד עם עמותת נאמני תורה ועבודה
       מהפכה בגיור: זמן ליוזמה אזרחית/ד"ר עליזה לביא, ידיעות אחרונות, 14.03.10
       עתירה לבג"ץ נגד הרבנות הראשית: מונעת מאזרחים שהתגיירו כהלכה להירשם לנישואים / יאיר
        אטינגר, הארץ, 28.03.10

מועצת הרשות השנייה לטלויזיה ולרדיו

חברת מועצת הרשות השניה לטלביזיה ולרדיו
המעבר לפוליטיקה מחייב פרידה מתפקידים ציבוריים.
במסגרת המועצה פעלתי רבות למען גיוון תרבותי, עידוד אחריות הורית, תרבות יהודית ועד. מאחלת הצלחה רבה לחברי במועצה, ליו"ר ד"ר אילן אבישר ולאנשי הרשות המקצועניים -מהטובים ביותר- בהמשך המשימות הרבות שבדרך. ולחברתי ד"ר מיכל שפירא המחליפה אותי בועדת מחקר ורב תרבותיות. הצלחה רבה.
מינוי חדש ברשות השנייה: ד"ר מיכל שפירא ליו"ר ועדת מחקר ורב תרבותיות / וואלה

מיגדר ונשים

הקשר בין מיגדר לתקשורת מעסיק את עליזה והיא פעילה ביוזמות אקדמיות ומחקריות, חברתיות וציבוריות לקידום מעמד האישה בישראל בכלל ובתקשורת בפרט. לביא הייתה עורכת משנה של כתב העת פתו"ח, בהוצאת הבית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר-אילן, ויועצת תוכן למכרזי הטלוויזיה והרדיו של הרשות השנייה.

פעילות אקדמית-מחקרית-חברתית
נשים כמרואיינות וכמרחיבות-שיח בתקשורת הישראלית
 

בחברה דמוקרטית נודעת חשיבות רבה לאמצעי התקשורת בכלל ולאלו העוסקים בתחום החדשות בפרט. השיח החדשותי ממלא תפקיד חשוב בקביעת הסדר הציבורי. החדשות משפיעות על הבניית זהויות חברתיות ותרבותיות, על נורמות התנהגות, על מידת הלגיטימיות של הנושאים הנידונים ועוד. על מעמד התקשורת, כגורם משפיע על דעת הקהל, רווחות בקרב החוקרים דעות מגוונות. בקוטב האחד - מצויים חוקרים המייחסים לאמצעי התקשורת תפקיד מרכזי בעיצוב דעת קהל, ואילו בקוטב השני - ממוקמים חוקרים הרואים את תקשורת כשופר דעת הקהל, הבא לביטוי במדיה. למרות רוחב הדיון ניתן לומר בהכללה, כי חוקרים ואנשי מקצוע רבים מסכימים כי אמצעי התקשורת מתפקדים כ"קובעי סדר היום" של החברה. מאחר וכך, אחוזי ההאזנה הגבוהים, האופייניים לתוכניות חדשות ואקטואליה ברדיו הציבורי מקנים לתוצרי הרדיו משקל רב בחיי הציבור בישראל. כתוצאה מכך תכניות החדשות והאקטואליה הן בעלות יכולת השפעה על דעת הקהל ועיצוב תפיסות רווחות באוכלוסייה.

השידור הציבורי מונע מכוח אוריינטציה של שירות ציבורי, המצופה למלא תפקידים חברתיים. גישה זו, ששורשיה נעוצים בבריטניה, הביאה לצמיחתו של השידור הציבורי (Public Service Broadcasting) שרווח במערב אירופה ובמדינות מערביות נוספות. במוקד הגישה הזו עמדה התפיסה שהרדיו הוא שירות שיש לתת אותו לציבור, וכי עלות הפעלתו צריכה להיות ממומנת מכספי הציבור.

בבסיס החשיבה הפוליטית ליברלית עומדת התפיסה הדוגלת בייצוג מגוון דעות וקולות. השידור הציבורי במדינת ישראל, אם כן, אמור לבטא תמהיל אנושי שישקף את מרכיבי החברה השונים. היות וכך, העובדה כי ייצוגן של נשים-מרואיינות בתקשורת בכלל וברדיו הציבורי בפרט הוא נמוך מאד (10%), וכי קולן כמעט ואינו - מחייבת דיון ציבורי בנושא.

נשים מהוות מעל מחצית האוכלוסייה בישראל, אך כעשירית בלבד מן הקולות הנשמעים בתקשורת - פער גדול מאד, שעל סיבותיו יש לעמוד. זהו עיוות שיש לתקן. מציאות רווחת זו היא אחד מביטוייו הבולטים של ריבוד על פי מיגדר המדגיש את שוליות הנשים במרקם התרבותי-חברתי-תקשורתי. במילים אחרות: מציאות יום יומית זו, החוזרת על עצמה מספר פעמים ביום, נושאת בחובה השלכות חמורות על הפנמת דעות קדומות, על קיבוע אפליה ועל השתתפות נשים בשיח. כאמור, התוצר התקשורתי הוא אחד הכלים החברתיים המבְנים סדר חברתי ואף מקבעים אותו.

ג. קטע מתוך הבלוג של צבי טריגר, אוטוביוגרפיות:
"זוהי גם הטענה שעולה ממאמרה של עליזה לביא, "גברים הם השיח; נשים רק מעניקות לו צבע". באמצעות סידרה של ראיונות עם עורכים ועורכות בשתי תחנות הרדיו הציבוריות בישראל, קול ישראל וגלי צה"ל, מראה לביא את הפנמת האפליה על-ידי נשים עורכות, ואת הפעילות ההשלכתית שהן מבצעות בבואן לבחור מרואיינים לתוכניות בעריכתן. וכך, עורכת בקול ישראל קובעת שנשים מרואיינות "ממאיסות את עצמן" משום שיש מעט נשים בתפקידים ציבוריים ולכן הן מוזמנות שוב ושוב להתראיין; עורכת נוספת אומרת ללביא ש"את לא יכולה לתת למאזינים לשמוע קולות מעצבנים. כן, יש גם נשים הפועלות ומקדמות נושאים חשובים, אבל הקול שלהן לא עובר את המדיום." ומצד שני, עורכת שרואה את הפסיכולוגיה של נשים שמדירות נשים אחרות, ואומרת: "מיעוטים רוצים להידמות לאליטה, במיוחד כשהם רוצים לחדור לאליטה, ואז הם מאמצים נורמות קיימות."

ד. "בתחילת ימי הטלוויזיה נשים היו קישוט, עלה תאנה של פוליטיקלי קורקט" / רועי ברק, גלובס

ה. מסקנות כינוס: הדרך עוד ארוכה עד לשיווין בין הנשים לגברים / ויוי ליכט וניר לויטן, עיתון האינטרנט של אוניברסיטת בר אילן
 

   


עליזה משוחחת עם חברי כנסת על זכויות ארוסות החיילים שנפלו  13.07.15


עליזה בכנס בקולך - 13.07.15


כנס נשים וטקסים במרחב הציבורי, סמינר אורנים


כנס נשים וטקסים במרחב הציבורי, סמינר אורנים


טקס פרידה מהרשות השנייה לטלביזיה ורדיו


כנס נשים וטקסים במרחב הציבורי, סמינר אורנים


כנס נשים וטקסים במרחב הציבורי, סמינר אורנים


כנס נשים וטקסים במרחב הציבורי, סמינר אורנים


אירוע התרמה אחוזת שרה


אירוע התרמה אחוזת שרה

 

אמצו גר/גיורת
קריאה לנשים
!!!

פרסומים, קורסים
ותחומי מחקר




ד"ר עליזה לביא, באתר סגל בית הספר לתקשורת של אוניברסיטת בר-אילן


גיור עכשיו / ערב חדש

פרס בינלאומי לד"ר עליזה לביא על ספרה "תפילת נשים"

Jewish Woman’s Prayer
Explored at AFBIU
Event in NYC




והרשות נתונה, ערוץ 10
צהרי שישי וערבי חג
בשעה 13:30


למידע על התוכנית


תפילת נשים

פסיפס נשי של
תפילות וסיפורים

ביקורות וסקירות

שלחו שאלות והערות

שתפו בתפילות וטקסים

 

 
 

                                                                                                                                                                 דוא"ל לפניות הגולשים