דו"ח מחמ"ד הוצג בוועדה-ישראל שומרת על מקומה בדרג הראשון במאבק בסחר בבני אדם: נורה אדומה אל מול דפוסי הסחר החדשים

דו"ח מחמ"ד הוצג בוועדה-ישראל שומרת על מקומה בדרג הראשון במאבק בסחר בבני אדם: נורה אדומה אל מול דפוסי הסחר החדשים

"אם לא נתעשת אל מול דפוסי הסחר החדשים, ישראל עלולה לאבד בשנים הקרובות את מיקומה בדרג הראשון במאבק בסחר".

דיון הבוקר, בוועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות (הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי), בנושא מסקנות דו"ח מחלקת המדינה האמריקאית לשנת 2017, הבוחן את פעילות ישראל במאבק בסחר בבני אדם, ובפרט בסחר בנשים לצרכי זנות.

ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות, בראשות ח"כ עליזה לביא קיימה הבוקר דיון בנושא דוח מחלקת המדינה האמריקאית בנושא התמודדות עם סחר בבני אדם. במהלך הדיון הציגה נציגת רשות האוכלוסין נתונים עדכניים בדבר מספר הנכנסים ומסורבי הכניסה לישראל מן המדינות: אוקראינה, מולדובה, רוסיה, גיאורגיה ובלארוס.
ביטול הצורך באשרת כניסה למדינות מזרח אירופה המצוינות בדו"ח (אוקראינה, מולדובה, רוסיה, גיאורגיה ובלארוס) טיסות מוזלות מאירופה (עקב הסכמי השמיים הפתוחים), ועליה בבקשות למקלט על ידי אזרחי אוקראינה וגיאורגיה – כל אלו יוצרים דפוס חדש של סחר בנשים לצרכי זנות בישראל, המבוסס על כניסה למדינה באמצעות אשרות תייר רגילות כתוצאה מהסכמי הפטור ההדדי מול מדינות מזרח אירופה.
יו"ר ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות, ח"כ עליזה לביא: "העובדה שישראל שומרת על מיקומה בדרג הראשון מעודדת ומצביעה על המאמץ המשולב של הממשלה, הכנסת וארגוני השטח בשנים האחרונות. יחד עם זאת – אם לא נתעשת אל מול דפוסי הסחר החדשים, ישראל עלולה לאבד את מיקומה בדרג הראשון בשנים הקרובות. אנחנו יודעים על עלייה במספר הכניסות ממדינות מזרח אירופה, עדים לעלייה במספר הקורבנות ובקשות המקלט, עלייה בדיווחים מהשטח על התופעה, ועדיין האכיפה לא מספקת ואין פילוח מגדרי של הנתונים. חובתנו להציב תמרור אזהרה אל מול המציאות הזו כבר עכשיו, אחרת נחזור לאחור, אחרי שכבר עשינו כבת דרך משמעותית כל כך במאבק בסחר."
לביא הוסיפה: "חייבים לשוב ולהדגיש – צמצום הסחר קשור קשר ישיר בחוק איסור צריכת זנות, שלפי ההבטחות שקיבלנו שוב ושוב כבר היה צריך לעבור השבוע בקריאה הראשונה. ככל שישנם יותר צרכני זנות בישראל, יש יותר סרסורים עם מוטיבציה לסחור ולשדל נשים ונערות לתעשייה ההרסנית הזו. אני קוראת לשרה שקד להאיץ את התהליך ולהביא את הנושא לאישור הממשלה בהקדם"

מעיקרי דוח מחלקת המדינה האמריקנית עולה כי בשנת 2017 בשנת 2017, 73 איש הוכרזו כקורבנות סחר בבני אדם, עליה מצערת לעומת השנים הקודמות. אך ישנה ירידה חדה במספר הרשעות בגין סחר בבני אדם ובנשים. העבריינים שהואשמו בסחר בנשים נענשו בעונשים קלים יחסית שנעו בין עבודות שירות ל 4-6 שנות מאסר.

נציגת רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול הציגה נתונים לוועדה בדבר אזרחיות ואזרחים שמגיעים לישראל מאוקראינה וגיאורגיה:
• קרוב ל 170,000 תיירים מאוקראינה נכנסו לישראל בשנת 2017 (מגמת עליה לעומת 2016)
• ישראל סירבה במהלך שנת 2017, את כניסתם של כ- 8000 תיירים מאוקראינה והם נאלצו לשוב על עקבותיהם.
• בשנת 2017 הגיעו למעבר הגבול 160 נשים לצורך עיסוק בזנות וכניסתם סורבה על הסף. (רק אישה אחת מהן הסכימה להעיד והוכנסה למקלט בישראל)
• חלק מהאזרחים האוקראינים שנכנסים לישראל, מבקשים בקשת מקלט מיד עם כניסתם ארצה. יחד עם זאת מספרם הסופי של מבקשי המקלט יורד. (מאחר וגיאורגיה, כמו אוקראינה, הוכרזו כמדינות בטוחות, ולכן בקשות האזרחים למקלט בישראל נדחו והנתינים נדרשו לשוב לבתיהם).

מהמלצות הועדה: החמרה משמעותית בפסקי הדין יותר על עבריינים מורשעים בסחר בבני אדם. במקביל יש צורך לשפר את תהליך ההכרה הרשמית בקורבנות בסחר בבני אדם, ולתדרך את גורמי אכיפת החוק (פקידי משטרה ובתי סוהר) לזיהוי קורבנות סחר בבני אדם ונשים

יו"ר וועדת המשנה לביא בתגובה לנציגת רשות האוכלוסין: "ביקשנו כבר לפני שנה פילוח מגדרי לנתונים הללו והוועדה טרם קיבלה אותם. נבקש את הנתונים בהקדם ונערוך דיון נוסף עם פתיחת מושב החורף של הכנסת".

2018-07-17T13:28:00+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below