דיון סוער בוועדה לזכויות הילד- התייחסות המדינה לנשים שחוו לידה שקטה

דיון סוער בוועדה לזכויות הילד- התייחסות המדינה לנשים שחוו לידה שקטה

ח"כ ד"ר עליזה לביא: "כבר שנתיים שנוהל מקיף שנכתב בעמל רב, ונועד לתת את המעטפת למי שחוו את הנורא מכל – תקוע במשרד הבריאות ולא מיושם. בנוסף, בדיון הבוקר סיפרו נשים שלאחר האובדן הכבד לא מתאפשר להן להתלוות לקבורת העובר, חלקן במשך שנים כלל לא ידעו היכן הוא קבור, לחלקן אין גישה לחלקת הקבר עד היום" .

 

​​בדיון שנערך היום בוועדה לזכויות הילד, עסקה הועדה בהתייחסות המדינה לנשים שעברו לידה שקטנה. לפני כשנתיים העבירה ח"כ ד"ר עליזה לביא בכנסת את חוק הלידות השקטות – שהכיר לראשונה בנשים שילדו עובר ללא רוח חיים והעניק להן הזכויות המגיעות להן, ולמעשה השווה את תנאי היולדות בלידה שקטה, ליולדת בלידה רגילה משבוע 22 . לאחר שאושר החוק (ואמור לספק את המעטפת לאישה מרגע הבשורה, דרך ההליך הרפואי , הקבורה, תמיכה נפשית וחזרה לקהילה) תקוע כבר שנתיים במשרד הבריאות ולא מיושם.
​​

שנתיים אחרי שהעבירה ח"כ לביא בכנסת את חוק הלידות השקטות – שהכיר לראשונה בנשים שילדו עובר ללא רוח חיים והעניק להן הזכויות המגיעות להן. התקיים היום  דיון סוער  בוועדה לזכויות הילד, על לידות שקטות ואיך אפשר לקדם את יישום החוק שעדיין תקוע במשרד הבריאות. נשים שחוו לידה שקטה נמצאות בסיכון לדיכאון, חרדה, הפרעת הסתגלות והפרעה פוסט טראומטית. לאובדן היריון בדרך זו השפעה לא רק על האם אלא גם על בן הזוג, ילדיה הנוכחים והעתידים. הדעה המקצועית הרווחת בקשר ללידות שקטות היא שבמקרים רבים אי אפשר למנוע אותן ולא תמיד ניתן אף לצפות אותן, אך אפשר לסייע לנשים ולמשפחותיהן לאחר לידה שקטה. הדיון הבוקר התרחש במטרה, לפעול למתן סיוע לנשים שחוו לידה שקטה, הכולל התערבות מקצועית תוך התייחסות להיבטים רגשיים, רפואיים ומשפחתיים. בין הנושאים עליהם התמקדה הועדה: צמצום זמן ההמתנה ללידה מרגע ההחלטה או ההודעה על הצורך בלידה שקטה. במידה ואישה צריכה לחכות מספר ימים עד ללידה השקטה, אחות או עו"ס או פסיכולוגית בבית חולים או הקהילה יהיו איתה בקשר על מנת לתמוך בה.

כבר שנתיים שנוהל מקיף שנכתב בעמל רב, ונועד לתת את המעטפת למי שחוו את הנורא מכל – תקוע במשרד הבריאות ולא מיושם. כשנשאלה השאלה בוועדה, למי פונים לסיוע – נציגת המשרד נתנה  מספר סתמי של מוקד לא רלוונטי.  בדיון הבוקר (בו השתתפו גם נשים שחוו לידה שקטה) סיפרו הנשים שלאחר האובדן הכבד לא מתאפשר להן להתלוות לקבורת העובר, חלקן במשך שנים כלל לא ידעו היכן הוא קבור, לחלקן אין גישה לחלקת הקבר עד היום. לדיון היום הגיעה היום גם  רות אופק, שחוותה את טראומת הלידה השקטה, כשבידיה נוגה הקטנה, בת 5 חודשים, ומילאה את החדר באור גדול. ח"כ עליזה לביא: "יש לנו עוד עבודה רבה, אך כשמתבוננים ברות ובנוגה, גם המון תקווה בלב. את התהליך שהתחלנו עם חוק הלידות השקטות לפני שנתיים, אני מחויבת להמשיך עד שכלל הנהלים יוסדרו, ונביא מעט נחמה ומרפא לכאב גדול שאינו נגמר". 

בעיית הקבורה, היא אחת הבעיות העיקריות עליהן דנו בדיון. חלק מחברות קדישא לא נותנות להורים ללוות את הילוד, להיות חלק מהליך הקבורה או אפילו לגשת לחלקה לאחר מכן. בנוסף, בחלק מהמקומות הנשים מוחתמות על טופס האפשרויות הקבורה- כמה שעות לאחר הלידה השקטה-  שעוד לא הבינו על מה חתמו, ולא היו חלק מהתהליך.

נוהל לידות שקטות תקוע במשרד הבריאות כבר שנתיים, ובכוונת ח"כ לביא ולקדם אותו כהצעת חוק, שתאלץ את משרד הבריאות להתמודד אתו ציבורית. ח"כ לביא:" את התהליך שהתחלנו עם חוק הלידות השקטות לפני שנתיים, אני מחויבת להמשיך עד שכלל הנהלים יוסדרו, ונביא מעט נחמה ומרפא לכאב גדול שאינו נגמר".

2018-06-06T10:42:58+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below