המדינה חזרה בה ולא עומדת בהבטחה לעודד את מצב הרפואה בפריפריה ומקצועות המצוקה

המדינה חזרה בה ולא עומדת בהבטחה לעודד את מצב הרפואה בפריפריה ומקצועות המצוקה

בדיון שנערך בנושא מצוקת המתמחים בפריפרייה, אמרה חברת הכנסת עליזה לביא, "אנחנו מדברים על כאלף מתמחים מקופחים. זה משבר אמון שעלול לגרום לרופאים לא להאמין יותר למערכת, אם המדינה חוזרת בה ואף אחד לא יעבור לפריפריה. המענקים לרופאים הצליחו להציל מקצועות במצוקה ואפשרו לפתוח מחלוקת נוספות בפריפריה. ההשלכות של ההחלטה הזו מאוד חמורות".

"התחלתי את ההתמחות הרפואית בטירת הכרמל ועם המצב הכלכלי שנוצר אני לא בטוח שאשאר בתחום או בפריפריה. הסיטואציה שנוצרה הוא תקדים לעזיבה מסיבית של מתמחים. אנחנו מתוסכלים ולא ייתכן שאלו שהתחילו התמחות לא יקבלו את מה שמגיע להם"
זהו סיפורו של אחד המתמחים בפריפריה. מעל אלף מתמחים צעירים ואידאליסטים שהשקיעו בשנים רבות בלימודי הרפואה העדיפו להשתקע בפריפריה ולעסוק בהצלת חיים, בוויתורם על חיי הנוחות שמציעה התעסוקה וגובה המשכורת במרכז.

מענקי הפריפריה ניתנים למתמחי רפואה החל מ-2011 כחלק מההסכם בין ההסתדרות הרפואית למדינה, בתכנית שהייתה אמורה במקור להימשך עד 2019. עם זאת, לדברי נציגת משרד האוצר בוועדה, תקציב התכנית מוצה כבר ב-2014. מאז, בכל שנה מתנהל מאבק על תקצוב המענקים. השנה בתום מו"מ בין ההסתדרות הרפואית למשרדי האוצר והבריאות נקבע כי ההסכם החדש יחול רק על מתמחים שהחלו את ההתמחות מספטמבר 2018, מה שהותיר מאות מתמחים שהחלו את ההתמחות מינואר ועד אוגוסט 2018 ללא זכאות למענק.

הטבות, מענקים ותגמולים הובטחו למתמחים, אך הבטחות ומציאות לחוד.

ראשי הרשויות שיגרו מכתב למקבלי ההחלטות בבקשה להחזיר את המענקים למתמחים בפריפריה. "בשנים האחרונות אנו מתבשרים על הפערים הגדלים בשירותים הבריאות הניתנים במרכז לעומת במרכז שירותי הבריאות לתושבי הפריפריה. אנו המייצגים את תושבי הפריפריה מבקשים בשם תושבינו לתקן עוולה זו, להקטין לו את הפערים בין המרכז לפריפריה ולא להגדילם אף יותר כפועל יוצא של ביטול מענקי הפריפריה".
עוד כתבו ראשי הרשויות: "לצערינו תוכנית התמריצים לא תוקצבה כראוי ונוצר מצב שבו מתמחים רבים שהסתמכו על המענק במעברם לפריפריה או החלטתם לעסוק במקצוע המוגדר במצוקה אינם מקבלים את המענק. זו אינה פגיעה רק במתמחים, אלא מדובר בפגיעה בכל תושבי ותושבות ישראל בדגש על הפריפריה". ראשי עיריית אופקים, ערד, מועצת עמק הירדן וטבריה. "אנו פונים אליכם לשנות את המצב. לא ייתכן שבמדינת ישראל אורך החיים ואיכות החיים ייקבעו לפי מקום המגורים. לא מדובר במותרות. מדובר ממש בחיים עצמם".

"חשוב מאוד לחזק את הפריפריה ואת הרפואה בפריפריה בפרט". הגיבה ח"כ עליזה לביא על הקיצוצים הצפויים: "המעבר של רופאים מתמחים לפריפריה אפשר לפתוח מחלקות ולשפר את השירותים הרפואיים בצפון ובדרום, אך החלטה האחרונה יוצרת משבר אמון חמור בין המתמחים למדינה. מי ירצה לעבור ולהעתיק את מקום מגוריו כשהוא יודע שבכל רגע נתון המדינה יכולה לחזור בה ולהפסיק את התמריצים?"

2018-12-16T14:27:45+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below