זנות בתחפושת: ועדת המשנה למאבק בסחר ובזנות דנה במתרחש במועדוני החשפנות

זנות בתחפושת: ועדת המשנה למאבק בסחר ובזנות דנה במתרחש במועדוני החשפנות

ח"כ עליזה לביא:"הגיע העת להחליף דיסקט- מועדוני החשפנות זו זנות בתחפושת. נקדם חקיקה ברוח המודל האיסלנדי לאיסור הפעלת המועדונים"

ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות בראשות חברת הכנסת עליזה לביא,  דנה הבוקר בנושא "מועדוני חשפנות – זנות בתחפושת". הדיון התקיים נוכח היצף העדויות באשר לנעשה במועדוני החשפנות, ובהמשך לפסיקה התקדימית של  השופטת מיכל אגמון גונן, שקבעה החשפנות אינה מהווה מופע בידור ואסרה על ניהול עסקי מין במתחם הבורסה ברמת גן. מהועדה עלה כי 7 מועדונים פועלים בת"א ללא רישיון; הפרקליטות הודיעה שתבחן הגדרת מופעי ה'לאפ-דאנס' כמעשה זנות

יו"ר הוועדה, ח"כ עליזה לביא שיתפה בפתח הדיון כי פרקליט המדינה עדכן במכתב תשובה שבכוונתו לבחון את הצורך בעדכון תקנה 2.2, אשר עוסקת באכיפת עבירות הנלוות לעבירות זנות, ואת הפעילות המתבצעת במועדוני החשפנות. בנוסף, הודיע הפרקליט כי אף הקושי המשפטי בכוונתו לבחון את הגדרת ריקודי הלאפ דאנס כמעשה זנות. "פסק הדין התקדימי של השופטת מיכל אגמון גונן ומדיניותה של עיריית ר"ג מקדמים אותנו במאבק הכולל בתעשייה. עדויות רבות שמגיעות לשולחן הוועדה ממחישות את המתרחש בפועל במועדוני החשפנות, שאינם אלא זנות בתחפושת", אמרה ח"כ לביא. עוד בירכה ח"כ לביא על מכתבו של השופט בדימוס אליקים רובינשטיין לשרה שקד שקרא לקידום אמירה פלילית של המחוקק כנגד צריכת זנות.

בדיון הוצג מחקר של מכון ירושלים לצדק ובו סקירה מקיפה על הנעשה במועדוני החשפנות, וכן סקירה השוואתית ביחס למגמות החקיקה והפסיקה בעולם. המסקנה שהוצגה היא כי יש לאמץ את המודל האיסלנדי, בה קיים מודל הפללה מלא של תעשיית המין, ופעילותם של מועדוני חשפנות אסורה. ידידה ג'קובס מכון ירושלים לצדק: ההסדרה בארץ ספורדית לחלוטין בשל הגדרות לא ברורות. לכן יש מדיוניות שונה של העיריות, בהתאם לצורכיהן. ההבחנה ביניהם למועדוני בושת היא מלאכותית לחלוטין נוכח מה שמתרחש שם. המסקנה המרכזית היא כי יש לאמץ המודל האיסלנדי בישראל, לפיו יש לאסור לחלוטין את הפעילות בישראל במסגרת תיקון לחוק רישוי עסקים. מדובר במקומות שפוגעים, מטרידים, מחפצים ומבזים נשים. יש לנו אחריות כחברה לבוא ולומר מה היחס שמגיע לנשים ולבני אדם בכלל, במיוחד כלפי הנשים המוחלשות ביותר".יו"ר הוועדה, ח"כ לביא, הודיעה כי תגיש הצעת חוק ברוח זו.

בדיון התגלה הפער הקיים במדיניות של העיריות השונות באכיפה נגד אותם מועדונים, נוכח ההגדרות המעורפלות. הארגונים העלו טענות קשות כנגד עיריית תל אביב, שבשונה מעיריות חיפה ור"ג נמנעת מלפעול כנגד מועדונים בעיר חרף ראיות שמתבצעת פעילות זנות מלאה, וחרף הרוח הגבית שהעניקה פסיקת בית המשפט לפעול כנגד אותם מועדונים.

חברת מועצת העיר גבי לסקי: מדובר בעניין של מדיניות, יש לי רשימה של 7 מועדוני חשפנות שאין להם רשיון משנת 2016, ואין שום הליכים לסגור אותם. מבחינת העירייה הכל בסדר כי יש אישורים מנהליים לפעילות המקום, אבל השאלה העיקרית של פגיעה בנשים, פעילות זנות וסרסרות לא נלקחות בחשבון. המדיניות של עיריית תל אביב היא לאפשר את הפעילות. הייתי בישיבה בעירייה שעסקה ברישוי עסקים, שבה נאמר ע"י בעלי תפקידים בכירים שמועדוני חשפנות טובים לעיר ולתיירות. פניתי ליועמ"ש לעירייה אחרי פסיקת השופטת אגמון גונן,  שאין שום הצדקה שאאותו עיקרון לא יחול גם בתל אביב".

אסף אדלשטיין, מנהל מחלקת רישוי עסקים בעיריית תל אביב העביר את האחריות למחוקק: אנחנו עובדים לפי חוק רישוי עסקים. החוק כיום אילם ולא מתייחס לעניין, ואפילו מתיר לאנשים לקיים מגע מיני לפי הסעיף. כשיש לנו בקשות לרישיון עסק, ובצידו חופש העיסוק, אנחנו לא יכולים לבוא ולהגיד שאנו סוגרים את המקום. אנחנו צריכים חקיקה מסודרת- תגדירו בחוק רישוי עסקים מה אסור, אל תשיתו את האחריות עלינו. מבחינתנו הפרשנות היא שמדובר בהופעת אמן.

ח"כ תמר זנדברג: החשפנות היא כסות למתן שירותי זנות. אבל יש לנו טענה נוספת – אין מקום להבחנה בין עצם מתן שירותי מין בתשלום למופעים המבזים שמתרחשים שם. יש רצף של תעשיית מין שמתמקדת בביזוי האישה, גופה, והיחס למין ומיניות. הלגיטימציה הציבורית שקיימת עבור צעירים, מסיבות רווקים זוגות ועוד, אליה יש לכוון את ההוקאה הציבורית. ההבחנה מלאכותית ופסולה, וכבר במצב החוקי הקיים איו סיבה לתת להם רשיון עסק".

ח"כ עליזה לביא סיכמה: "הגיעה העת להחליף דיסקט, ולהבין כי מועדוני החשפנות אינם אלא כסות לתעשיית זנות המתנהלת במחשכים, וכך צריך להתייחס אליה. פסיקתו התקדימית של בית המשפט המחוזי היא צעד ראשון בנושא, וחובתנו לבחון שינוי מדיניות בנושא- הן באכיפה והן בחקיקה. אני קוראת לשרה להאיץ את התהליך להשלמת החקיקה להפללת לקוחות זנות שהיא אבן דרך קריטית למהלך כולו. נבחן בימים הקרובים תיקון לחוק רישוי עסקים ברוח המודל האיסלנדי, שיאסור פעילותם של מועדוני חשפנות. הוועדה קוראת למשטרה ולעירייה לפעול באופן ברור לסגירתם המועדונים הקיימים שפועלים ללא רישיון. הוועדה תוציא מכתב לראש עיריית תל אביב לגבי פעילות המועדונים בעיר".

2019-06-13T09:01:22+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below