יהדות התפוצות כמרכיב מרכזי בביטחון הלאומי: כנס יש עתיד בנושא ביטחון

יהדות התפוצות כמרכיב מרכזי בביטחון הלאומי: כנס יש עתיד בנושא ביטחון

עליזה לביא: פגיעה ביהדות התפוצות היא גם משבר ערכי – וגם פגיעה ישירה בביטחון הלאומי

בכנס של מפלגת יש עתיד, העוסק בעיצוב תפיסת הביטחון הלאומי של ישראל הובילה עליזה לביא פאנל העוסק בחשיבותה של יהדות התפוצות למעמדה של ישראל, לביטחונה, ולאופיה היהודי. מאה שנים בדיוק להצהרת בלפור – זמן לשאול את עצמנו מהי ציונות 2017- ואיזו מדינה יהודית היינו רוצים לראות כאן

לפני מאה שנים זכתה הציונות לרגע מכונן ולאחד מהישגיה המדיניים החשובים ביותר: הלורד בלפור בהצהרה חסרת תקדים הכיר בזכותו של העם היהודי להקים בית לאומי בארץ ישראל.
היום – כך יצא, בדיוק מאה שנים אחרי, בכנס גדול של מפלגת יש עתיד שעסק בשאלת הביטחון הלאומי של ישראל – זכיתי להוביל פאנל שמתחבר ישירות לשאלת תפקידה ומהותה של המדינה היהודית.
מרבית הישראלים לא יודעים הרבה על יהדות התפוצות. עבור רבים – יהדות התפוצות אינה אלא חשבון בנק מנופח המעביר תרומות לישראל (ובכל תנאי). ועבור אחרים, המשבר ביחסים כעת הוא בכלל עניין כלכלי כי התרומות הללו בירידה דרסטית.
אולם האמת היא שונה: יהדות התפוצות, ככותרת הפאנל שהנחיתי, היא מרכיב מרכזי בביטחון הלאומי של ישראל, והיחס כלפיה מגדיר את דמותנו כמדינה יהודית.
בכל אחת מנסיעותיי לקהילות היהודיות בצפון אמריקה, ובביקורי ראשי הקהילות כאן בארץ שבה וחוזרת טענה כואבת במיוחד: ישראל בגדה בנו. וזו כבר מזמן לא רק שאלה של איפה בדיוק יתפללו בכותל, או כיצד יתגיירו. הדיון עבורם כבר נסוב סביב השאלה מיהו יהודי, והאם מדינת ישראל אכן נותרה בית לאומי לעם היהודי כולו, או שמא היא מקטלגת יהודים סוג א' וסוג ב'.

טובי המומחים התארחו בפאנל, ובהם Yaakov Katz Jonathan Rynhol Avital Leibovich Dov Lipman. בקהל ישבו צעירים אכפתיים, שמתארים את מאבקיהם בקמפוסים למען מדינת ישראל, מול אנטישמיות גואה, הפגנות אנטי ישראליות והתפשטות תנועת החרם. מצד אחד- הם מבקשים כלים להמשיך ולהאבק למען ישראל בקונגרס ובקמפוסים, ומצד שני, מתמודדים עם המתח סביב השאלה האם ממשלת ישראל עוד נאבקת עבורם, או שמא ויתרה עליהם.
כלל הדוברים, הכלל עסקו בשאלה של זהות יהודית. בשאלת תפקידה של מדינת ישראל להיות בית לאומי מכבד ומכיל כלפי כל יהודי באשר הוא, בכל מקום בעולם. איש מהדוברים לא הצליח להסביר מדוע ראש הממשלה, העומד בראש המדינה היהודית, טרק את הדלת בפני מליוני יהודים. כולם מבינים שמדובר בחישובים פוליטיים צרים, אך מדגישים שהפעם – הנזק שבביטול מתווה הכותל, וחוקי הגיור המחמירים עשו נזק חסר תקדים ביחסים.
וזה לא רק ראש הממשלה. בעוד עשרות מקרים אחרים בשנתיים האחרונות- הבכירים שבשרים ובחברי הכנסת מתייחסים בזלזול ובגסות לאחינו ואחיותנו בתפוצות, פוגעים בהם, מזלזלים ביהדותם, וגרוע מכל – מקדמים חקיקה שתסגור את שעריה של מדינת ישראל בפני מליוני יהודים.

מאה שנים אחרי – הגיעה השעה שנשאל קודם כל את עצמנו מהי ציונות 2017, וכיצד אנו ממלאים את תפקידנו להיות בית לאומי ומחבק לכל יהודי.
תודה ענקית למשתתפי הפאנל ולח"כ עפר שלח – Ofer Shelah על הפקת יום משובח ומעמיק שעוסק בליבת קיומנו כאן בארץ

2017-11-23T11:02:30+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below