מחזקים את מונופול הכשרות רגע לפני שהממשלה נופלת

מחזקים את מונופול הכשרות רגע לפני שהממשלה נופלת

ח"כ ד"ר עליזה לביא, יו"ר שדולת עם, דת ומדינה בכנסת: "הממשלה מנצלת את הכאוס הפוליטי הקיים ומעלה בחטף מחר (ראשון) את הצעת החוק הממשלתית להסדרת שירותי ההשגחה על הכשרות

. תזכיר החוק לא מציג שום פתרון ממשי לבעיה המהותית של מונופול הרבנות הראשית על מערך הכשרות. להפך, הממשלה תקים מערך מסורבל ומורכב עם אינספור בעלי תפקידים – שרק יחזק ויעצים את הרבנות באמצעות מנגנון משומן. יש מי שמנצל את הכאוס הפוליטי לסחוט את המערכת ולקדם מחטף. למי הבטיחו מה על חשבון כולנו?

הכשרות בישראל הפכה מזמן למערך מסואב ומנופח, הסובל מניגודי אינטרסים מובהקים ביחסים בין מפקח ומפוקח, מהיעדר סטנדרט אחיד של בקרה ופיקוח, ובמקרים הקיצוניים גם חשדות לפלילים. כתוצאה מכך אמון הציבור במערכת נשחק בהתמדה, ובהתאמה נשחקו גם מעמד הרבנות ואיכות הכשרות.

חייבים לעצור ההצעה הממשלתית, שתעלה בראשון הקרוב לוועדת השרים לענייני חקיקה. החוק יגרום גם לעלויות של מליארדים למשק שישפיעו במישרין על יוקר המחיה, וגם תשאיר את הציבור ללא מוצר כשר ביד.

במציאות הקיימת נדרשת רפורמה עמוקה מן היסוד. הצעת חוק פרטית שאני מקדמת היא הניסיון המקיף הראשון להתמודד עם הסוגיות המורכבות במערך הכשרות המקרטע. ההצעה תביא להעברת כוח מהממשלה לאזרחים, להקמת רשות לפיקוח על מתן שירותי כשרות, להרחבת הסמכויות ולהענקת תעודת הכשר לכל מי שקיבל רישיון לכך. תפקיד המדינה יהיה לפקח על גופי הכשרות בהיבטים של שקיפות ובקרה ותו לא. מטרת ההצעה היא לשנות מהיסוד את מערך הכשרות בישראל ולהסדיר את התנאים לכניסתם של גופים חדשים לתחום ובכך לאפשר תחרות והתייעלות בענף."

 

לכתבה באתר כיפה

2018-11-28T12:31:45+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below