צעד נוסף לצמצום היקפי הזנות? השר כץ הודיע על תמיכה בחוק להפללת צרכנים

צעד נוסף לצמצום היקפי הזנות? השר כץ הודיע על תמיכה בחוק להפללת צרכנים

האם ישראל בדרך להיות חלק ממהפכה היסטורית ולהצטרף למדינות החלוצות במאבק למיגור הזנות?

יש סיבה לאופטימיות. שמחתי לשמוע שח"כ חיים כץ – שר העבודה והרווחה יתמוך בהפללת צרכני זנות (על פי הפרסום בחדשות 2 אמש).
את תופעת הזנות יש למגר ולא למסד.
הזנות נתפסת עדיין במחוזות מסוימים כאקט צרכני לגיטימי וכ'בחירה'. אין שקר גדול מכך. בניגוד למה שרבים חושבים- בזנות אין בחירה ואין אוטונומיה. מדובר בעולם של תלות ושיעבוד, ובמרבית המקרים באלטרנטיבה הישרדותית. דו"ח של משרד הרווחה והמשרד לביטחון פנים הראה כי למעלה מ-75% היו רוצות לצאת ממעגל הזנות בהינתן חלופה שיקומית ויכולת כלכלית.
בחצי שנה האחרונה אני עומדת בראש ועדת המשנה למאבק בזנות ובסחר בנשים. רק לאורך המושב האחרון, נחשפנו לשורה ארוכה של עדויות על דיכוי ואלימות קשה כנגד נשים בזנות, על ניצול של קטינים ואוכלוסיות מוחלשות, על שיעבוד לחובות ותלות כלכלית, ובאופן כללי התייחסות לנשים כאל סחורה העוברת לסוחר.
הנה דברים שאמרה באחד מדיוני הוועדה דניאל (שם בדוי):
"פעמים רבות אישה מגיעה לזנות לאחר התעללות מינית מאדם מאוד קרוב שאמור לספק ביטחון והגנה. מגיל מאוד צעיר את לומדת שהדרך היחידה שלך לקבל קצת תשומת לב ואהבה זה דרך הגוף שלך. לשמוע את המשפט הזה שיש בחירה זה אבסורד… זו תעשייה של שקרים שמספרת לך כמה כסף את הולכת לעשות מעבודה מאוד קלה… נכנסתי לשם קודם כל מסיבות כלכליות. מתחילים להציע לך הלוואות בריבית. יודעים בדיוק איך לתפוס אותך, מה להציע לך. וכשאת נמצאת בחובות שאין לך איך להחזיר, כמעט ואין דרך לצאת…"
במציאות הזו, לא ניתן לעצום עין. לא ניתן להמשיך ולשקר לעצמנו שיש כאן 'בחירה', ולא ניתן להתעלם לנצח מן הפינות האפלות בחברה, שמרכזות בתוכן עוני, פחד, דיכוי ואובדן צלם אנוש. לכן, חלק הכרחי בהתמודדות הוא טיפול גם בצד הביקוש שמזין את התעשיה הזו. במקביל, וחשוב אף יותר- לייצר מסגרות שיקומיות וטיפוליות שיאפשרו לנשים להשתלב מחדש בחברה, ולהטמיע מודעות דרך מערכת החינוך.
במדינות מתקדמות שאימצו חקיקה כזו (ברוח המודל הנורדי) צריכת הזנות אכן הצטמצמה משמעותית. אני שמחה וגאה שהסוגיה הכול כך כאובה הזו זוכה להתייחסות ראויה מצד שר הרווחה, מברכת את יוזמות החוק שולי מועלם וזהבה גלאון Zehava Galon. ומקווה שכבר במושב הקרוב נתייצב בשורה אחת עם אותן מדינות. ולמתנגדים- ממליצה על התיעוד האישי הזה, אחד מיני רבים שנכתבו, ורבים עוד יותר שלעולם לא יסופרו.
צפו בכתבה בעיתון הארץ בנושא

2017-11-07T10:20:41+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below