עליזה לביא בסיור בעקבות בתי הכנסת ההיסטוריים – בשיתוף המועצה לשימור אתרים

עליזה לביא בסיור בעקבות בתי הכנסת ההיסטוריים – בשיתוף המועצה לשימור אתרים

לראשונה: סקר מקיף על מצב בתי הכנסת ההיסטוריים בארץ – כך דווח לשדולת הח”כים לשימור אתרים בראשות ח”כ עליזה לביא.

ח״כ ד״ר עליזה לביא (יש עתיד), יו״ר השדולה לשימור אתרים, יחד עם ח״כ עודד פורר (ישראל ביתנו) קיימו אמש סיור עבודה בשיתוף המועצה לשימור אתרים בבית הכנסת הישן במזכרת בתיה ובבית הכנסת הגדול ברחובות.

ח״כ ד״ר עליזה לביא (יש עתיד), יו״ר השדולה לשימור אתרים, יחד עם ח״כ עודד פורר (ישראל ביתנו) קיימו אמש סיור עבודה בשיתוף המועצה לשימור אתרים בבית הכנסת הישן במזכרת בתיה ובבית הכנסת הגדול ברחובות.

בסיור נחשפו חברי הכנסת למצבו הרעוע של בית הכנסת במזכרת בתיה, שהפך להיות סכנה למתפללים בשל מצב המבנה (שאף הוביל את ראש המועצה להוציא צו סגירה למקום) ולמאמצי המועצה לשימור אתרים לשקמו ולפרויקט ההתחדשות של בית הכנסת הגדול ברחובות. בשני המקרים, עלויות ההצלה והשימור הן הרבה מעבר ליכולתם של הרשויות המקומיות- עירית רחובות ומועצת מזכרת בתיה.

לבקשתה של ח”כ לביא הוזמן דו”ח מפורט על מצב בתי הכנסת שנבנו בתקופת העלייה הראשונה.

הסיור הינו חלק מסדרת דיונים וסיורים שמטרתם שימור אתרי מורשת לאומיים, גיוס תקציבים והעלאת הנושא למודעות ציבורית.

בסיור סיכמו חברי הכנסת עליזה לביא ועודד פורר לפנות ליו”ר ועדת הכספים משה גפני לכנס דיון בנושא, וכן לרתום לעניין את שר הדתות דוד אזולאי. כ”כ הציע פורר לרתום את הקרנות היהודיות השונות, כחלק מהפרויקטים המושקעים במסגרת ציון 120 שנה לקונגרס הציוני הראשון.

ח”כ עליזה לביא: מדובר בנכסי צאן ברזל תרבותיים והיסטוריים שלנו כעם, המספרים סיפור יהודי וציוני בין למעלה ממאה שנה. כעת, רבים מבתי הכנסת העתיקים משוועים לשימור ולהתחדשות, וחובתנו לעשות כל שביכולתנו בכדי לאפשר את המשכיותם. אלו אתרי המורשת שלנו, וחידושם קריטי גם לרווחת המתפללים ותושבי המקום, וגם לחיזוק הקשר שלנו כעם עם עברנו.

ח”כ עודד פורר: בתי הכנסת הפעילים מתקופת העליה הראשונה הם אבן יסוד בתחיית העם היהודי בארצו. החובה לשמור ולשמר אותם מוטלת על כתפי הממשלה ואי אפשר רק לגלגל את העניין לאחריות הרשויות המקומיות שגם כך נמצאות בקשיים תקציביים. עבורי לבקר בבית הכנסת שבו משפחתי מתפללת מאז הוקם ב 1904, ולראות את עבודת השחזור והשימור המורכבת שנעשתה בו היה רגע מרגש שהמחיש את חשיבות השימור לחיזוק הקשר ההיסטורי שלנו לכאן.

מנכל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, עומרי שלמון, ציין כי יחד עם אגף מורשת במשרד ירושלים ומורשת נערך סקר מקיף על מצבם של בתי הכנסת ההיסטוריים במדינה. הסקר ייתן, לראשונה, תמונת מצב עדכנית לגבי מצבם הפיזי של המבנים והפעילות הנדרשת כדי לשמרם לדורות הבאים.

בסיור נטלו חלק בנוסף לח”כים גם מנכ”ל המועצה לשימור אתרים, עומרי שלמון, ראש עירית רחובות, רחמים מלול, ראש מועצת מזכרת בתיה, מאיר דהאן וראש אגף מורשת במשרד ירושלים ומורשת ראובן פינסקי.

סיקור תקשורתי :

 

 

מקומון מזכרת בתיה

לכתבה באתר NRG

במקומון – רחובות היום

 

2017-11-23T11:02:35+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below