פה אחד: מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית חוק להפללת לקוחות זנות

פה אחד: מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית חוק להפללת לקוחות זנות

עליזה לביא: “צעד היסטורי שישנה מציאות עבור אלפי נשים, גברים ועבור החברה כולה”

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (ד’) ברוב של 74 בעד וללא מתנגדים את הצעתה של יו”ר ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות ח״כ עליזה לביא (יש עתיד) להפללת לקוחות זנות, הכוללת מיסוד מנגנון לשיקום לנשים וגברים במעגל הזנות. ההצעה אושרה יחד עם הצעה נוספת של ח”כ שולי מועלם וזהבה גלאון, ותמוזג עם הצעה ממשלתית שתגובש בהמשך, לאחר פרסום מסקנות הוועדה הבינמשרדית שהקימה שרת המשפטים. על ההצעות השונות חתומים למעלה מ-70 חברי כנסת.

מטרתו של החוק היא צמצום היקפי תופעת הזנות בישראל, תוך מתן סיוע לנשים, גברים, קטינות וקטינים לצאת ממעגל הזנות, באמצעות איסור על צריכת זנות ומתן סיוע לשורדות זנות.

הצעת החוק מתבססת על מרכיבים מ”המודל הנורדי” של הפללת לקוחות זנות, אשר נחקק לראשונה בשבדיה ב-1999, ואומץ גם בנורבגיה, פינלנד, איסלנד וקנדה. בחודשים האחרונים הצטרפו למדינות הנורדיות אירלנד, צרפת וסקוטלנד שחוקקו אף הן חוקים המפלילים את לקוחות הזנות. לפי ההצעה המונחת צריכת זנות תוגדר כעבירה פלילית ובה חלופות מאסר, קנס או השתתפות בתכנית קהילתית של הדרכה מונעת, בדומה לתכנית ג’ון סקול הפועלת כיום בישראל.

ההצעה, שגובשה בשיתוף עם גורמי מקצוע ולאחר למעלה משנה של דיוני עומק בוועדת המשנה בכנסת, אושרה בסמוך להגשת המלצות הוועדה הבין משרדית שהקימה שרת המשפטים בשנה האחרונה. מטרת ההצעה, לפי ח”כ לביא, תהיה להטמיע חלקים מרכזיים ממנה בתכנית הסופית שתגובש ולתת דגש מיוחד על שיקום הנשים בזנות. המרכיב הייחודי בהצעה הוא מיסוד מנגנון המבוסס על “התוכנית הלאומית למאבק בזנות” – התכנית שהוצגה בשנת 2006 על ידי ממשלת ישראל ומיושמת כיום באופן חלקי בלבד ובתקצוב חסר.

על פי ההצעה, תוקם ועדה בין משרדית עם נציגים מן המשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים, משרד הרווחה, משרד הבריאות ונציגי המגזר השלישי, אשר תציג יעדים ארציים ואזוריים לצמצום תעשיית הזנות בכלל מופעיה וזירותיה. הוועדה תגיש בתוך שישה חודשים מיום כניסת החוק לתוקף תכנית סיוע שתספק מגוון מענים ושירותים לשורדות זנות, בין היתר בנושאי תעסוקה, דיור, בריאות ורכישת השכלה.לדברי המציעה והארגונים התומכים – פרק השיקום בהצעה הוא המפורט, היעיל והישים ביותר בשלב זה, שכן הוא נשען על תכנית קיימת ויאפשר שילוב כוחות מיטבי בין הגורמים הפעילים והמעורים ביותר כיום בתחום.

ח”כ עליזה לביא אמרה לאחר אישור החוק: “מדובר ברגע מרגש והיסטורי שישנה מציאות עבור אלפי נשים, ועבור החברה כולה. כנסת ישראל אמרה פה אחד אמירה ערכית ומוסרית נגד צריכת זנות, נגד השחתת גופן ונפשן של אלפי נשים, גברים, קטינות וקטינים, ובעד שיקום ותקווה לעתיד טוב יותר ללא שיעבוד וניצול. החוק יסייע בצמצום הביקוש לזנות, שהוא הכוח המניע את גלגלי התעשייה הזו, ובשיקומן ושילובן מחדש של נשים רבות שתצאנה מן המעגל ההרסני הזה.

לביא הוסיפה: הצעד הזה התאפשר בזכות תמיכה חסרת תקדים ושיתוף הפעולה מכל קצוות הקשת הפוליטית והאזרחית. אני מודה ומברכת את חברותיי זהבה גלאון ושולי מועלם, את שרת המשפטים איילת שקד, וחברי ועדת השרים שסייעו בקידומה של החלטה ערכית וחשובה כל כך, ולכלל הארגונים השותפים המסורים למאבק הזה. מדובר בצעד ראשון בלבד- ואני מקווה שמכאן נמשיך בשיתוף פעולה להשלמת החקיקה בכנסת,  בצד הסברה, הגברת המודעות ומתן מענה שיקומי לנשים שורדות זנות.”

לכתבה בוואלה

רגע הסטורי: לפוסט בפייסבוק

2019-06-13T09:01:50+00:00

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below