עכשיו תורך – מסע בת המצווה שלך

עכשיו תורך – מסע בת המצווה שלך2024-05-07T10:24:45+00:00
עכשיו תורך - עליזה לביא
לקריאת פרק מהספר
לרכישת הספר

איך את מדמיינת את חגיגת הבת מצווה שלך? איך את רוצה לחגוג? האם באולם ריקודים, במסע אתגרי, בבית הכנסת ואולי במעגל נשים? אולי את רוצה לשלב בין הדברים: לצאת למסע בשטח ולסיים בדרשה באתר ארכיאולוגי שפעם, לפני אלפיים שנה, נהגו להתפלל בו, ואולי תרצי לבלות עם אמך ועם חברות ונשים אהובות ואחר כך לחגוג באולם? עם מי את רוצה לחגוג? עם כל חברותייך וקרובי משפחתך, או רק עם הורייך, אחיותייך ואחייך, עם סבתא, עם דודה אהובה, או עם שלוש חברותייך הטובות? ואולי את רואה בדמיונך מסיבה מתמשכת, שתתפרש על פני שנה שלמה כשבכל פעם את מגשימה חלום או מתמודדת עם אתגר?

האם לקראת הבת מצווה שלך את רוצה להתעמק בנושא או ברעיון שמסקרנים אותך? האם את רוצה לשתף בלימוד גם את אורחייך בטקס שבנית, או לשמח אותם במוזיקה ובאוכל טוב? ואולי גם וגם?

ואולי את לא יודעת. אולי עוד לא הספקת לחשוב איך את באמת רוצה לציין את בת המצווה שלך. מה הכי מתאים לך.

הספר עכשיו תורך יאפשר לך להתלבט ולבחור את הדרך שלך לחגוג את חגיגת הבת מצווה המתאימה לך. תמצאי בו עשרות רעיונות לטיולים ולטקסים. אולי תבחרי לשלב פרטים אחדים מכמה טקסים ולבנות טקס כרצונך, ואולי תבחרי בטקס שלם שמתואר בספר.

כל טקס וכל סיור בספר סובבים סביב דמות של אישה יהודייה מיוחדת, מן ההיסטוריה הרחוקה או הקרובה.

את מוזמנת לבחור מתוך הספר עכשיו תורך את הדמות הקרובה ביותר ללבך ולהשתמש בטקס שבנינו סביב דמותה ואולי אף להוסיף דברים משלך — קטעי שירה, ספרות או מוזיקה שאת אוהבת במיוחד, או כאלה שכתבת והלחנת.

שנת הבת מצווה היא הזדמנות למפגש, לאינטימיות משפחתית ולהעמקת קשר. זוהי הזדמנות לחשוב על אפשרויות שונות לטקס או למסיבה, ללמוד על מודלים שונים של טקסים, על דמויות מעוררות השראה ועל הקשר ביניהם. זאת יכולה להיות שנה שמזמנת הזדמנות לפתיחת צוהר לשיחה מעמיקה עם עצמך, להקשבה ולבניית זהות ושייכות.

בדיוק כמו שבנים מתחילים להתכונן וללמוד לקראת הבר מצווה חודשים אחדים מראש, גם הבת צריכה זמן הכנה, הכוונה ולימוד.

עכשיו הזמן!

בספר ״עכשיו תורך!״ תמצאי מגוון אפשרויות לחגוג את הבת מצווה שלך. תגלי גם עד כמה החלומות הכי אישיים שלך והתוכניות שתיכננת יכולים להתגשם בהשראת עשרות דמויות של נשים יהודיות מופתיות. את מוזמנת לבחור ולשלב כרצונך מבין עשרות ההצעות והרעיונות לטיולים, למסעות ולטקסים, בעקבות סיפורי חייהן ואישיותן.

"הנשים המתוארות בספר הן חלק מרשימה ארוכה שממנה בחרתי לאחר התלבטויות רבות. בחרתי בהן בזכות מעשיהן, אבל גם בזכות האופן שבו דיברו אל לבי. אני מקווה שידברו גם אל לבך וילהיבו אותך. בהשראתן תוכלי לחזור למסורות עתיקות או ליצור חדשות, לאמץ ממנהגי העדות, לבחור תפילות עתיקות או לשלב יצירה ספרותית ושירה שאת אוהבת, להתמקד בדמות נשית או בתכונות בולטות שלה שנוגעות לחייך, ולמצוא דרך שבה תדבר גם אל אורחייך. עכשיו תורך!"

אולי תרצי ללכת במסלול שבו טיילה נעמי שמר ביום הבת־מצווה שלה, או לתכנן משחק ריגול בעקבות מסלול חייה של יהודית נסיהו, סוכנת המוסד שהשתתפה במבצע הלכידה של הפושע הנאצי אדולף אייכמן? אולי תרצי לצעוד במסע מים אל ים בעקבות הבאר המתגלגלת של מרים הנביאה? ואולי, אחרי שתקראי כאן על סיפור חייה של גולדה מאיר, יעלה בראשך רעיון לטקס אישי המעמיד במרכז את דמותה המיוחדת?

בשפה בהירה וקולחת תמצאי את סיפורי חייהן של 71 נשים מעוררות השראה. לצד הסיפורים הכנתי לך שפע של טקסים, סיורים ופעילויות. תוכלי לבחור דמות נשית משמעותית מן ההיסטוריה הרחוקה או הקרובה, או דמות אהובה וקרובה אלייך ואל משפחתך, ולבנות סביבה טקס, סיור, טיול או פעילות.

71 הנשים המרשימות שמוצגות בספר מזמינות אותך להכיר לא רק את סיפוריהן שלהן, אלא גם את עצמך. בהשראתן תוכלי לזהות את דרכך שלך, לחלום, לתכנן ולממש את הטקס המיוחד והפרטי שמתאים לך.

את הבת מצווה שלי חגגתי בסוכה. כמה חודשים לפני שמלאו לי 12, ישבתי עם הורַי, וחשבנו יחד איך נחגוג את התאריך המיוחד. לקראת הבת מצווה בנה אבי סוכה גדולה מתמיד, שהכילה את כל האורחים. סבותיי חנה ורוזה ובני משפחתי הגדולה הגיעו מכל רחבי הארץ לכבוד האירוע. יחד עם הוריי הכנתי משחק "מחפשים את המטמון" מאתגר, שלווה במשימות ובכתב חידה. רצנו ממשימה למשימה בשדות הפורחים סביב ביתנו. אחר כך התכנסנו, צוהלים ורעבים, תחת הסכך הריחני של סוכתנו המקושטת, והתפנקנו במיטב המטעמים והממתקים שהכינו אמי ודודתי.

הייתי הבת הבכורה, ובאירוע ההוא קיבעו הוריי, מרים ומנשה משיח, שניהם אנשי חינוך שלא הכירו חגיגות בת מצווה במשפחתם, מסגרת טקסית שמלווה את משפחתנו עד היום.

האירוע הותיר בי זיכרונות נעימים, שהתעוררו בי כל פעם מחדש לקראת טקסי הבת מצווה של בנותיי, של בנות משפחתי, ושל בנות נוספות בסביבתי הקרובה. גיליתי שיש לי מקום מיוחד בלב לבנות מצווה, ושהנושא מעורר בי סקרנות, התרגשות ורצון לסייע.

מאז שפורסמו ספרַי ״תפילת נשים״, ״מנהג נשים״ ו״שעות התייחדות״ — ספר התפילות של פאני נוידא — פונות אלי לעתים קרובות נשים שמלבטות איך לציין אירועים משמעותיים במעגל החיים שלהן או של הקרובות להן, ורבות מאוד הן נערות, מורות, אימהות וסבתות השואלות אותי איך ״נכון״ או ״כדאי״ או ״אפשר״ לחגוג את בת המצווה.

אני פה בשבילך מוזמנת לפנות אלי Aliza.lavie@gmail.com

פייסבוק 

הי עליזה, שתי הבנות שעבדתי איתן על האתר על מירה בן ארי זכו במקום הראשון בתחרות 🥳 האתר שייצג את בית הספר עגנון. כנסי לראות. הן עשו עבודה מדהימה בעיני.
אני רוצה לקנות ממך עבורן מתנה את הספר עכשיו תורך (שני ספרים) אם אפשר עם הקדשה עבורן 🙏🏻


"השבת למדנו על שרה אהרונסון וגולדה מאיר זה היה כל כך מעניין ומרגש ודריה היתה מאוד סקרנית…זה ספר פשוט מעורר השראה עבור ילדה שגם ככה מלאה ברגישות ורצון להשפיע על העולם… אני כל כך שמחה שקניתי לה את הספר הזה…כל כך משמעותי עבורה ונתן לביתי דרך לנתב את כל השנה המיוחדת הזאת…המון תודה…

דבורה ליס


ועכשיו זמן תודה.
כבר שבועיים אחרי, וזה הזמן לומר תודה לכל האנשים המופלאים שעזרו לנו להוציא מן הכח אל הפועל.
כשהתחלנו לתכנן את בת המצווה של תמר, היה ברור לנו שהאירוע יהיה אינטימי ועם תוכן שתמרי מתחברת אליו, היסטוריה.
לשמחתנו, לפני מספר חודשים יצא לאור ספרה של עליזה לביא "עכשיו תורך", שליווה אותנו לאורך כל ההכנות.
ברגע שהגענו למתחם הקסום, 1884- מתחם אירועים בגדרה היה ברור לנו שזאת האכסניה המדוייקת לשמחת בת המצווה של תמר שתביא לקדמת הבמה נשים חלוצות ופורצות דרך בהיסטוריה של העם היהודי החל מהחלום הציוני ועד ימנו. בחרנו שבע דמויות מעולמות תוכן שונים שליוו אותנו בערב. הנרייטה סאלד, גולדה מאיר, מרים בן פורת, נחמה לייבוביץ, נעמי שמר, עדה יונת והרבנית מלכה פיוטרוקובסקי.

Yifat Orbach, ‏17‏ שעות


עליזה,

הספר שלך מככב אצלי ברשימת המתנות שאני רוצה להעניק בפסח חשבתי,שתשמחי לדעת..

רעות גיא  –  מנהלת תחום חברה ורווחה בקרן שוסטרמן – ישראל

עליזה יקרה.

קניתי את ספרך החדש לבנות המצווה, כדי לתת אותו מתנה לבת מצווה ממשפחה חילונית. להפתעתי(ואולי בעצם לא) הילדה קיבלה את הספר בשמחה גדולה והחלה מיד לעיין בו ולא רק היא, גם אמא שלה התלהבה מתוכנו של הספר המיוחד ו החשוב הזה. האמת, שגם אני מאד התלהבתי ורכשתי עוד ספר לעצמי.
הספר חשוב כל כך. התוכן מעניין ומרגש מאד וכל כך נחוץ לכל בת ואשה.
הנראות שלו אסתטית ומושכת את העין וכייף להחזיק אותו ביד.
אז תודה לך עליזה יקרה, על שחשבת על הרעיון המקסים והחשוב הזה וטרחת להגיש לנו ספר מושלם לכל בית.

רינה שטדלר


היות אישה

כל אמא למתבגרת טרייה בת 11 מכירה את תחושת ההתרגשות, כמו גם את החששות והלבטים, הצפים ועולים ככל שמועד בת מצווה מתקרב… לביקורת המלאה לחצו


עליזה גיסתי היקרה,

נועה חגגה לא מזמן 12 והתרגשה לקבל את הספר המקסים שלך "עכשיו תורך" 😘

הרעיון של הספר מאוד מיוחד וכל הנשים שבחרת להציג בו באמת מעוררות השראה. מתוך 71 הנשים המרתקות שבספר נועה בחרה לקרוא את סיפוריהן של חנה סנש, שרה אהרונסון, אנה פרנק ויהודית נסיהו סוכנת המוסד. סיפוריהן נגעו לליבה ומידי פעם היא באה, שיתפה אותי במה שקראה 😊 ונהננו לדון יחד בסיפורים המרתקים…

את רוב הדמויות שבספר היא לא הכירה ומאוד הסתקרנה. הסיפורים והרעיונות שלאחריהם כתובים בשפה קולחת ומזמינה שמתאימה לנערות.

מתנה מקסימה ומיוחדת לבת המצווה ובכלל 🥰

בהצלחה רבה ❤️


"בארבע השנים האחרונות יצאו המון ספרים העוסקים בדמויות נשיות פורצות דרך, כאן תוכלו למצוא סקירה שערכתי על רבים מהם. אולם מה שמייחד את הספר הנוכחי, הוא שלצד הצגה של 71 נשים מעוררות השראה הנקשרות למסורת ולתרבות היהודית העכשוויות והרחוקה, המחברת מעודדת את הקוראת למצוא חיבור בינה לבין הדמות ("עכשיו תורך") ומקשרת את זה לתקופת זמן משמעותית בהתעצבות הזהות – גיל המצווה. במילותיה של המחברת – "ייתכן שסיפוריי חייהן יסייעו לך, כלת הבת מצווה, למצוא את הקול האישי שלך ולהביע אותו". בספר ניתן למצוא מגוון רחב של רעיונות לטקסים, טיולים ומסעות שהנערה יכולה לאמץ כחלק מהבחירה שלה לציון את שנת המצווה שלה, הנקשרים לאותן נשים.

בין הדמויות המופיעות בספר ניתן למצוא נשים ממגוון רקעים ותחומי עניין – למשל את שרה אימנו, רחל המשוררת, אנה טיכו, שלומציון אלכסנדרה, שרה אהרנסון, מרים בן פורט, גולדה מאיר, רות, אנה פראנק, נעמי שמר, חביבה רייק, הלנה קגן ועוד שמות רבים פחות מוכרים, כי לצערנו סיפורן של נשים מעוררות השראה ופורצות דרך רבות לא נכנס לתודעה הקולקטיבית ולא נלמד בספרי ההסטוריה.

הספר מאורגן לפי חודשי השנה, כך שלמשל בחודש תשרי מוצגות נשים שנולדו, נפטרו או אירוע משמעותי בחייהן התרחש בחודש זה. לכל דמות, המחברת בחרה אתר בארץ הנקשר עימה באופן ישיר או עקיף, אליו הנערה יכולה לטייל עם מי שהיא חפצה שייקח איתה חלק במסע בת המצווה שלה והצעה לטקס. חשוב לציין שאי אפשר להתעלם מכך שספר העוסק במורשת היהודית בארץ ישראל נקשר גם עם סוגיות פוליטיות העשויות להיות שנויות במחלוקת, לכך לא התייחסתי בסקירה הנוכחית."

חן קצביץ' פרסלר, הארץ


"עכשיו תורך הוא ספר בעל ערך עצום. למי שמצויה בתחנת בת המצוה, אבל בכלל עבור כל מי שמצוייה או מצוי במסע ורוצה לצקת משמעות ותוכן אל תוך מסע החיים. עליזה לביא רוקמת במיומנות, בכישרון ובאהבה סיפורים על נשים מעוררות השראה. ספר שהוא מתנה יפה וחשובה".

חילי טרופר – שר התרבות והספורט


"ספר מעניין וססגוני, כתוב בצורה שוטפת ומאפשר לאמהות ולבנות המצווה להנות מחוויה עשירה ומשותפת, וללמוד על נשים מעוררות השראה במגוון תחומים."

נורית דאבוש

מרצה לאסטרטגיה תקשורתית, לשעבר יושבת ראש הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו


מסע בת המצווה

לאחרונה יצאו מספר ספרים המיועדים לבנות המצווה. ריבוי הספרים בנושא נובע כפי הנראה מהגל המבורך העובר על כולנו ושמו "העצמה נשית". "המבורך" כי שנים רבות חגגו ברוב פאר והדר את אירוע בר המצווה של הבנים, והבנות נדחקו מעט לשוליים. ברוך ה' דברים השתנו. בת המצווה תופסת את מקומה המבורך ונחשפת לאתגרים החדשים בחייה.

הספר הזה של לביא מעמיד במרכז מספר רב של נשים שיכולות להיות מצפן לבת המצווה. הבחירה תמיד לא קלה אבל כאן לביא בחרה היטב היות שהחליטה שהיא נותנת מקום לנשים רבות, 71 במספר, מעוררות השראה ומציגות דוגמה לא רק לבת המצווה אלא גם לאמא ולאביה.

בין הגיבורות בספר: רבקה אמנו, אנה טיכו, זהרה לביטוב, צביה לובקין, הנרייטה סאלד, גאולה כהן, מירה בן ארי, שושנה דאמרי, חנה סנש ועוד ועוד רבות, טובות וראויות. לביא לא חסכה בכתיבה ובמחקר, הספר רחב היקף והערכים אינם לכסיקונים אלא ערכים מורחבים. כל אישה זכתה למספר עמודים המתארים אותה ואת מעשיה. מומלץ.

עפר דרורי

קישור לכתבה 


ישרכח! מתנה נהדרת לבת מצווה .ממש מסע בעקבות נשים מגוונות במסורת שלנו פשוט נתת להן קול. מומלץ מאד ללימוד לקראת בת המצווה ומעבר.

אשרה קורן – מנהלת מתן (בית מדרש לשנים) רעננה

"קיבלתי בשמחה את ספרך: עכשיו תורך! ברכות לספר המעניין והיפה. מצאת עוד ערוץ חשוב כיצד להציג בפני בנות צעירות את גיבורות העם היהודי. בטוחני שהספר יתקבל בברכה על ידי הבנות הצעירות ובוודאי גם על ידי אימהותיהן."

פרופ' מרגלית שילה


"כמה חודשים לפני הבת מצווה של בתי נעה הרגשתי שאני לא מצליחה לזוז לקראת המאורע (שלא לדבר על התכווננות לאירוע). במקרה (או שלא) באותו זמן ישבתי עם Anat Zwebner הנהדרת בבת מצווה של שכנה והיא שאלה אותי איך אני חגגתי את הבת מצוה שלי.

לפי ההשתהות בתשובה שלי היא קלטה שחסר שם משהו וכשסיפרתי לה שלא חגגו לי בת מצוה כי נולדתי שנה וחודשיים אחרי אחי ויצא שהבר מצווה שלו נפלה ממש סמוך לבת מצווה שלי וההורים שלי החליטו שזה יותר מדי, ענת כמו ענת החליטה שצריך לתקן את המצב הזה וככה מצאתי את עצמי חוגגת בת מצווה בגיל 35 עם עוגה, חברות, דבר תורה וקרם ידיים מתנה.

כל זה צף לי חזק השבוע כשזכיתי לשבת בהשקת ספרה החדש של עליזה משיח לביא בסטודיו משלך בערב שבו הבנתי כמה, שוב, הסיפור שלי הוא חלק ממארג היסטורי של חגיגות או היעדרן של חגיגות בת המצווה של בנות ישראל. כמה הטכס הזה הוא לא 'בילט אין' בתוך מעגל החיים היהודי וכמה אנחנו צריכות לעבוד קשה כדי ליצור אותו כאירוע משמעותי עבור בנותנו.

מיותר לציין שאחרי שאני חגגתי השתחררה הפלומבה ואת בת המצווה של נעה ציינו בלב שלם ונפש חפצה. מה שעוד יותר מחזק אצלי את הצורך בעצירה הזו ובציון דרך משמעותי שיום ההולדת הזה מאפשר.

עליזה בספרה החדש עשתה את זה בשבילנו, אספה סיפורים, טכסים ומקומות דרך 71 נשים יהודיות משמעותיות כדי שנוכל להגיד שעכשיו תורנו.

תודה עליזה. מכולנו."

ד"ר מיכל פרינס – מנכלי"ת מרכז יהל


"נשאבתי אל עולמן של נשים מרתקות המהלכות בין דפי הספר ״עכשיו תורך״. מעגל למידה רחב ומעשיר שנותן טעם מתוק בסופו של יום ומבשר חלומות להגשמה בימים הבאים"

שרון בריק דשן – מנכלי"ת קולך


"כל כך התרגשתי להשתתף הערב בהשקת ספרה של עליזה לביא הנפלאה "עכשיו תורך!" 71 דמויות של גיבורות יהודיות מכל התקופות ומכל התפוצות, מחוברות להצעות לטקסי בת מצווה. אני כבר לא צריכה את אמא של בועז הבת לרעיונות לבת מצווה (ר. ויטלזון הגאונה). קניתי את הספר. ועוד אחד לחברה"

ד"ר רות קבסה – מנכלית שבת אנפלאג


​הבת שלי (בת 11 וקצת) קיבלה אותו לפני יומיים וקשה לה לעזוב אותו… היא כבר מתלבטת אילו מהנשים שהיא הספיקה לקרוא עליהן הכי מרשימה אותה כדי להמשיך לעסוק בה (כרגע אנחנו על

70% שקשה לה לוותר עליהן, יהיה צורך לסנן קצת יותר )

ממליצה בחום!!!


​ליזה יקרה, מועדים לשמחה!

התרגשתי מאוד לקבל אתמול את ספרך החדש, לא יכולה לחכות כבר להתחיל לקרוא בו!

נדמה לי שהוא הולך לשנות את התמונה ביחס למה שקורה בתחום.. רעות מנהלת תחום בת מצווה ברשת מיתרים


​יושבות על קפה עם מחשבות What's Next. אני מדפדפת בספר החדש של ד"ר עליזה משיח לביא ובאופן מקרי הדף נפתח אצל שווסטר זלמה. האחות הרחמניה המיתולוגית שניהלה את בי"ח שערי צדק לצידו של ד"ר וולך.

​​השבוע 28 שנים לפטירתה של סבתא יפה בריק, שהיתה קרובה ללבי מאד. מתלמידותיה הראשונות של זלמה מאיר, אשר יסדה את ההכשרה ואת מקצוע הסיעוד בארץ ישראל טרום הקמת המדינה. סבתא יפה היתה תלמידה חרוצה בבית ספר לאחיות ואחות מסורה ומקצועית לחולים ולצוות שערי צדק. הסיפורים על הרף הגבוה שהציבה שווסטר זלמה, עליהם גדלתי, היו מלאים בחום, אהבה, מקצועיות בלתי מתפשרת וצניעות נדירה. שווסטר (=אחות) היתה דמות מופת ששמשה נקודת ציון רבת השפעה במסלול הנתינה והקריירה של סבתא יפה. קרוב לגיל 90, בשעת פטירתה של סבתא, נולדה נכדתה הדר, שהיום היא אחות במחלקת יולדות בהדסה עין כרם. תפוחים מתוקים נופלים קרוב קרוב…

שווסטר היא אחת מ-71 הדמויות הנשיות המופיעות בספר "עכשיו תורך", המזמין מסע חוויתי בין נשים מעוררות השראה, שהילכו בינינו בימי עבר ומהוות היום הזדמנות להתבוננות פנימית ועיצוב דרך אישית, בתוך מרחב גיאוגרפי ותרבותי לאורכה של הארץ.

תודה עליזה על המתנה החשובה הזו.

שרון בריק דשן – מנכלית קולך


​הנשים השקופות של ההיסטוריה היהודית התנקזו להן לספר אחד שכתבה ד"ר עליזה משיח לביא

סיפורי הנשים הגדולות בהיסטוריה שלנו

סיפורים שלא נשמעו ולא נשמעים

נשים שלא צוטטו דיין

שלא הכרנו דיין

עליזה לביא אישה משכמה ומעלה

חברת כנסת לשעבר

פרלמנטרית מצוינת

מובילה אימפקט חברתי לשיוויון מגדרי

ואחראית על לא מעט שינויים שקרו במדינה בהקשר זה

היה לי הכבוד להיות מוזמנת לערב מעורר השראה בביתה המהמם והמכיל והמכניס של האחת והיחידה Sharon Mark , חברת המועצה וס.ראש עיריית אשדוד לשעבר מובילת קהילת הלביאות של אשדוד עם מאיה סימון היזמת "החברתית"


​מסע לבת המצווה שלי

לחלום לעלות לתורה

לרצון להביא לחזית השיח נשים מובילות ומנהיגות

היה מעורר ועוצמתי ושליו

ספר מומלץ לכל איש.ה ילד.ה

ד"ר מזל שאול – מנכלית עמותת כ"ן


​אֲחֹתֵנוּ אַתְּ הֲיִי לְאַלְפֵי רְבָבָה (בראשית כ״ד)

שמחתי לארח הערב את ההשראה האישית שלי למנהיגות נשית ד״ר עליזה לביא – אשר כיהנה כחברת כנסת ועמדה בראש הוועדה למעמד האישה ולשוויון מגדרי, לשעבר יו״ר מרכז הרצל, מרצה בכירה באקדמיה ומהדמויות הבולטות בשיח התרבותי־יהודי.

הספר החדש שלה ״עכשיו תורך״ מציג נקודת מבט אחרת על טקסי בת המצווה > סיפורי חייהן של 71 נשים מעוררות השראה לצדם שפע של טקסים, סיורים ופעילויות לטקס בת מצווש, סיור, טיול או פעילות.

הפעם השתתפו במפגש גם ליעד שלי וחברותיה שיחגגו השנה 12, נרגשות לקראת שנת הבת מצווש, ואחרי שהן פרשו לטיק טוק, והערב הסתיים, נותרנו לשבת שעה ארוכה עם חברתי ד״ר מזל שאול מנכ״לית WePower – עמותת כ"ן-כוח נשים להכשרת נבחרות ציבור בזירה הפוליטית. דיברנו גם על אלימות כלפי נבחרות ציבור ועל ניהול שיוויוני ברשויות המקומיות.

דווקא בשבוע הקשה הזה בו האלימות נגד נשים גואה (ראו פוסט חדש ב קהילת הלביאות של אשדוד), בו מחיקת דמויות נשים במרחב הציבורי מתגברת מפגש עם חברות מהבית ומנהיגות כה איכותיות ממלא את המצברים ואת התובנה שיש לנו עוד הרבה עבודה לעשות פה.

ונמשיך לעשות יחד.

שרון מרק – מייסדת ויו"ר תנועת "הלביאות", וסגנית ראש העיר אשדוד.


​הקטנה תחגוג בת מצווה בעז"ה בעוד מספר חודשים, ובעיתוי מושלם, יצא עכשיו הספר הנהדר הזה, של עליזה לביא, שכבר כבש את כלת השמחה ואותנו.

71 ביוגרפיות קצרות של נשים מעוררות השראה מנשות התנ"ך עד נשות הפלמ"ח, משוררות, לוחמות, נשות ספר ותרבות, ופעילות חברתיות.

בסוף כל פרק הסוקר את חייה של אחת הנשים, עליזה מביאה הצעות לחיבור מעשי של הדמות לאירוע הבת מצווה – טקסים, סיורים ופעילויות מגוונות.

התחלנו לקרוא עם הבת פרק בכל כמה ימים, וזה פשוט תופס, וגם מעורר אצלה סקרנות להכיר יותר חלק מהדמויות. מהספר, עוברים לויקיפדיה ולרשת, והמסע לא נגמר.

'עכשיו תורך!' – ספר נהדר, לא רק לבנות מצווה.

אצלנו במשפחה הוא נרכש כבר גם לסבתות….

תודה על זה, עליזה. 

אלישיב רייכנר – עיתונאי וסופר.


אני זוכרת מעורפל את הבת מצווה שלי.

נולדתי בחורף

קיבלתי;

מעיל ירוק, מטריה אדומה ומגפים חומים.

(האמת שמחתי בהם מאוד).

שאלתי היום את אחיותי אם הן זוכרות משהו מהבת מצווה שלי, הן ענו בשלילה.

הלוואי שהיה בדורי הכנות שכאלו.

ומישהו היה חושב עלי, שהגיע תורי…

אצלנו בכיתה נסעו למצדה (וגם זה החמצתי בגלל אי תשלומי הורים).

והיום פגשתי את עליזה קניתי את הספר עכשו תורך ! מסע בת מצווה שלך, לבת של חברה טובה ואהובה.

והספר ממש מרגש, מצאתי את עצמי דף אחרי דף קוראת בשקיקה.

היה מאתגר לבחור דמות אחת למודל.

רציתי לבחור כמה בבת אחת.

לבסוף בחרתי

בדונה גרציה "מלכת היהודים"

אני יושבת ודומעת מהתרגשות.

עליזה משיח לביא תודה

"אחותינו את היי לאלפי רבבה"

יערה שילה – מומחית לגיל הרך, מכללת אפרתה

אני פה בשבילך. מוזמנת לפנות אלי: aliza.lavie@gmail.com | בפייסבוק

נערות רבות מעוניינות לציין את הגיען לגיל מצוות בדרך מיוחדת ורבת–משמעות. במסורת היהודית בישראל לא השתמר טקס בת מצווה מקובל כמו זה של בר המצווה, וכל נערה, משפחה או קהילה בוחרת בדרך משלה.

ד"ר עליזה לביא מחפשת שורשים לטקס.

לחצו לכתבה המלאה בגליליאו צעיר לילדים סקרנים

איך את מדמיינת את חגיגת הבת מצווה שלך? איך את רוצה לחגוג? האם באולם ריקודים, במסע אתגרי, בבית הכנסת ואולי במעגל נשים? אולי את רוצה לשלב בין הדברים: לצאת למסע בשטח ולסיים בדרשה באתר ארכיאולוגי שפעם, לפני אלפיים שנה, נהגו להתפלל בו, ואולי תרצי לבלות עם אמך ועם חברות ונשים אהובות ואחר כך לחגוג באולם? עם מי את רוצה לחגוג? עם כל חברותייך וקרובי משפחתך, או רק עם הורייך, אחיותייך ואחייך, עם סבתא, עם דודה אהובה, או עם שלוש חברותייך הטובות? ואולי את רואה בדמיונך מסיבה מתמשכת, שתתפרש על פני שנה שלמה כשבכל פעם את מגשימה חלום או מתמודדת עם אתגר?

האם לקראת הבת מצווה שלך את רוצה להתעמק בנושא או ברעיון שמסקרנים אותך? האם את רוצה לשתף בלימוד גם את אורחייך בטקס שבנית, או לשמח אותם במוזיקה ובאוכל טוב? ואולי גם וגם?

ואולי את לא יודעת. אולי עוד לא הספקת לחשוב איך את באמת רוצה לציין את בת המצווה שלך. מה הכי מתאים לך.

הספר עכשיו תורך יאפשר לך להתלבט ולבחור את הדרך שלך לחגוג את חגיגת הבת מצווה המתאימה לך. תמצאי בו עשרות רעיונות לטיולים ולטקסים. אולי תבחרי לשלב פרטים אחדים מכמה טקסים ולבנות טקס כרצונך, ואולי תבחרי בטקס שלם שמתואר בספר.

כל טקס וכל סיור בספר סובבים סביב דמות של אישה יהודייה מיוחדת, מן ההיסטוריה הרחוקה או הקרובה.

את מוזמנת לבחור מתוך הספר עכשיו תורך את הדמות הקרובה ביותר ללבך ולהשתמש בטקס שבנינו סביב דמותה ואולי אף להוסיף דברים משלך — קטעי שירה, ספרות או מוזיקה שאת אוהבת במיוחד, או כאלה שכתבת והלחנת.

שנת הבת מצווה היא הזדמנות למפגש, לאינטימיות משפחתית ולהעמקת קשר. זוהי הזדמנות לחשוב על אפשרויות שונות לטקס או למסיבה, ללמוד על מודלים שונים של טקסים, על דמויות מעוררות השראה ועל הקשר ביניהם. זאת יכולה להיות שנה שמזמנת הזדמנות לפתיחת צוהר לשיחה מעמיקה עם עצמך, להקשבה ולבניית זהות ושייכות.

בדיוק כמו שבנים מתחילים להתכונן וללמוד לקראת הבר מצווה חודשים אחדים מראש, גם הבת צריכה זמן הכנה, הכוונה ולימוד.

עכשיו הזמן!

בספר ״עכשיו תורך!״ תמצאי מגוון אפשרויות לחגוג את הבת מצווה שלך. תגלי גם עד כמה החלומות הכי אישיים שלך והתוכניות שתיכננת יכולים להתגשם בהשראת עשרות דמויות של נשים יהודיות מופתיות. את מוזמנת לבחור ולשלב כרצונך מבין עשרות ההצעות והרעיונות לטיולים, למסעות ולטקסים, בעקבות סיפורי חייהן ואישיותן.

"הנשים המתוארות בספר הן חלק מרשימה ארוכה שממנה בחרתי לאחר התלבטויות רבות. בחרתי בהן בזכות מעשיהן, אבל גם בזכות האופן שבו דיברו אל לבי. אני מקווה שידברו גם אל לבך וילהיבו אותך. בהשראתן תוכלי לחזור למסורות עתיקות או ליצור חדשות, לאמץ ממנהגי העדות, לבחור תפילות עתיקות או לשלב יצירה ספרותית ושירה שאת אוהבת, להתמקד בדמות נשית או בתכונות בולטות שלה שנוגעות לחייך, ולמצוא דרך שבה תדבר גם אל אורחייך. עכשיו תורך!"

אולי תרצי ללכת במסלול שבו טיילה נעמי שמר ביום הבת־מצווה שלה, או לתכנן משחק ריגול בעקבות מסלול חייה של יהודית נסיהו, סוכנת המוסד שהשתתפה במבצע הלכידה של הפושע הנאצי אדולף אייכמן? אולי תרצי לצעוד במסע מים אל ים בעקבות הבאר המתגלגלת של מרים הנביאה? ואולי, אחרי שתקראי כאן על סיפור חייה של גולדה מאיר, יעלה בראשך רעיון לטקס אישי המעמיד במרכז את דמותה המיוחדת?

בשפה בהירה וקולחת תמצאי את סיפורי חייהן של 71 נשים מעוררות השראה. לצד הסיפורים הכנתי לך שפע של טקסים, סיורים ופעילויות. תוכלי לבחור דמות נשית משמעותית מן ההיסטוריה הרחוקה או הקרובה, או דמות אהובה וקרובה אלייך ואל משפחתך, ולבנות סביבה טקס, סיור, טיול או פעילות.

71 הנשים המרשימות שמוצגות בספר מזמינות אותך להכיר לא רק את סיפוריהן שלהן, אלא גם את עצמך. בהשראתן תוכלי לזהות את דרכך שלך, לחלום, לתכנן ולממש את הטקס המיוחד והפרטי שמתאים לך.

את הבת מצווה שלי חגגתי בסוכה. כמה חודשים לפני שמלאו לי 12, ישבתי עם הורַי, וחשבנו יחד איך נחגוג את התאריך המיוחד. לקראת הבת מצווה בנה אבי סוכה גדולה מתמיד, שהכילה את כל האורחים. סבותיי חנה ורוזה ובני משפחתי הגדולה הגיעו מכל רחבי הארץ לכבוד האירוע. יחד עם הוריי הכנתי משחק "מחפשים את המטמון" מאתגר, שלווה במשימות ובכתב חידה. רצנו ממשימה למשימה בשדות הפורחים סביב ביתנו. אחר כך התכנסנו, צוהלים ורעבים, תחת הסכך הריחני של סוכתנו המקושטת, והתפנקנו במיטב המטעמים והממתקים שהכינו אמי ודודתי.

הייתי הבת הבכורה, ובאירוע ההוא קיבעו הוריי, מרים ומנשה משיח, שניהם אנשי חינוך שלא הכירו חגיגות בת מצווה במשפחתם, מסגרת טקסית שמלווה את משפחתנו עד היום.

האירוע הותיר בי זיכרונות נעימים, שהתעוררו בי כל פעם מחדש לקראת טקסי הבת מצווה של בנותיי, של בנות משפחתי, ושל בנות נוספות בסביבתי הקרובה. גיליתי שיש לי מקום מיוחד בלב לבנות מצווה, ושהנושא מעורר בי סקרנות, התרגשות ורצון לסייע.

מאז שפורסמו ספרַי ״תפילת נשים״, ״מנהג נשים״ ו״שעות התייחדות״ — ספר התפילות של פאני נוידא — פונות אלי לעתים קרובות נשים שמלבטות איך לציין אירועים משמעותיים במעגל החיים שלהן או של הקרובות להן, ורבות מאוד הן נערות, מורות, אימהות וסבתות השואלות אותי איך ״נכון״ או ״כדאי״ או ״אפשר״ לחגוג את בת המצווה.

אני פה בשבילך מוזמנת לפנות אלי Aliza.lavie@gmail.com

פייסבוק 

עליזה לביא: "בניגוד לבנים, שאצלם יש טקס סביב בית הכנסת ועלייה לתורה, לטקס הבגרות של הבנות אין שום דבר מובנה"

ברוב המקומות בישראל מקובל שבנים שהגיעו לגיל מצוות מניחים תפילין, עולים לתורה ומקבלים על עצמם עול מלכות שמיים. אצל הבנות זה בדרך כלל מסתכם בתסרוקת יפה, שמלה של מעצבת ומסיבה עם החברות. עליזה לביא החליטה שהגיע זמן לשנות מציאות זו. בספרה החדש- "עכשיו תורך! מסע הבת מצווה שלך" (בהוצאת כנרת, זמורה, דביר) היא מציעה דרכים שונות להפוך את שנת הבת מצווה לתהליך משמעותי וחוויה בלתי נשכחת.

>>>להמשך הכתבה באתר "מקור ראשון"

הי עליזה, שתי הבנות שעבדתי איתן על האתר על מירה בן ארי זכו במקום הראשון בתחרות 🥳 האתר שייצג את בית הספר עגנון. כנסי לראות. הן עשו עבודה מדהימה בעיני.
אני רוצה לקנות ממך עבורן מתנה את הספר עכשיו תורך (שני ספרים) אם אפשר עם הקדשה עבורן 🙏🏻


"השבת למדנו על שרה אהרונסון וגולדה מאיר זה היה כל כך מעניין ומרגש ודריה היתה מאוד סקרנית…זה ספר פשוט מעורר השראה עבור ילדה שגם ככה מלאה ברגישות ורצון להשפיע על העולם… אני כל כך שמחה שקניתי לה את הספר הזה…כל כך משמעותי עבורה ונתן לביתי דרך לנתב את כל השנה המיוחדת הזאת…המון תודה…

דבורה ליס


ועכשיו זמן תודה.
כבר שבועיים אחרי, וזה הזמן לומר תודה לכל האנשים המופלאים שעזרו לנו להוציא מן הכח אל הפועל.
כשהתחלנו לתכנן את בת המצווה של תמר, היה ברור לנו שהאירוע יהיה אינטימי ועם תוכן שתמרי מתחברת אליו, היסטוריה.
לשמחתנו, לפני מספר חודשים יצא לאור ספרה של עליזה לביא "עכשיו תורך", שליווה אותנו לאורך כל ההכנות.
ברגע שהגענו למתחם הקסום, 1884- מתחם אירועים בגדרה היה ברור לנו שזאת האכסניה המדוייקת לשמחת בת המצווה של תמר שתביא לקדמת הבמה נשים חלוצות ופורצות דרך בהיסטוריה של העם היהודי החל מהחלום הציוני ועד ימנו. בחרנו שבע דמויות מעולמות תוכן שונים שליוו אותנו בערב. הנרייטה סאלד, גולדה מאיר, מרים בן פורת, נחמה לייבוביץ, נעמי שמר, עדה יונת והרבנית מלכה פיוטרוקובסקי.

Yifat Orbach, ‏17‏ שעות


עליזה,

הספר שלך מככב אצלי ברשימת המתנות שאני רוצה להעניק בפסח חשבתי,שתשמחי לדעת..

רעות גיא  –  מנהלת תחום חברה ורווחה בקרן שוסטרמן – ישראל

עליזה יקרה.

קניתי את ספרך החדש לבנות המצווה, כדי לתת אותו מתנה לבת מצווה ממשפחה חילונית. להפתעתי(ואולי בעצם לא) הילדה קיבלה את הספר בשמחה גדולה והחלה מיד לעיין בו ולא רק היא, גם אמא שלה התלהבה מתוכנו של הספר המיוחד ו החשוב הזה. האמת, שגם אני מאד התלהבתי ורכשתי עוד ספר לעצמי.
הספר חשוב כל כך. התוכן מעניין ומרגש מאד וכל כך נחוץ לכל בת ואשה.
הנראות שלו אסתטית ומושכת את העין וכייף להחזיק אותו ביד.
אז תודה לך עליזה יקרה, על שחשבת על הרעיון המקסים והחשוב הזה וטרחת להגיש לנו ספר מושלם לכל בית.

רינה שטדלר

היות אישה

כל אמא למתבגרת טרייה בת 11 מכירה את תחושת ההתרגשות, כמו גם את החששות והלבטים, הצפים ועולים ככל שמועד בת מצווה מתקרב… לביקורת המלאה לחצו


עליזה גיסתי היקרה,

נועה חגגה לא מזמן 12 והתרגשה לקבל את הספר המקסים שלך "עכשיו תורך" 😘

הרעיון של הספר מאוד מיוחד וכל הנשים שבחרת להציג בו באמת מעוררות השראה. מתוך 71 הנשים המרתקות שבספר נועה בחרה לקרוא את סיפוריהן של חנה סנש, שרה אהרונסון, אנה פרנק ויהודית נסיהו סוכנת המוסד. סיפוריהן נגעו לליבה ומידי פעם היא באה, שיתפה אותי במה שקראה 😊 ונהננו לדון יחד בסיפורים המרתקים…

את רוב הדמויות שבספר היא לא הכירה ומאוד הסתקרנה. הסיפורים והרעיונות שלאחריהם כתובים בשפה קולחת ומזמינה שמתאימה לנערות.

מתנה מקסימה ומיוחדת לבת המצווה ובכלל 🥰

בהצלחה רבה ❤️


"בארבע השנים האחרונות יצאו המון ספרים העוסקים בדמויות נשיות פורצות דרך, כאן תוכלו למצוא סקירה שערכתי על רבים מהם. אולם מה שמייחד את הספר הנוכחי, הוא שלצד הצגה של 71 נשים מעוררות השראה הנקשרות למסורת ולתרבות היהודית העכשוויות והרחוקה, המחברת מעודדת את הקוראת למצוא חיבור בינה לבין הדמות ("עכשיו תורך") ומקשרת את זה לתקופת זמן משמעותית בהתעצבות הזהות – גיל המצווה. במילותיה של המחברת – "ייתכן שסיפוריי חייהן יסייעו לך, כלת הבת מצווה, למצוא את הקול האישי שלך ולהביע אותו". בספר ניתן למצוא מגוון רחב של רעיונות לטקסים, טיולים ומסעות שהנערה יכולה לאמץ כחלק מהבחירה שלה לציון את שנת המצווה שלה, הנקשרים לאותן נשים.

בין הדמויות המופיעות בספר ניתן למצוא נשים ממגוון רקעים ותחומי עניין – למשל את שרה אימנו, רחל המשוררת, אנה טיכו, שלומציון אלכסנדרה, שרה אהרנסון, מרים בן פורט, גולדה מאיר, רות, אנה פראנק, נעמי שמר, חביבה רייק, הלנה קגן ועוד שמות רבים פחות מוכרים, כי לצערנו סיפורן של נשים מעוררות השראה ופורצות דרך רבות לא נכנס לתודעה הקולקטיבית ולא נלמד בספרי ההסטוריה.

הספר מאורגן לפי חודשי השנה, כך שלמשל בחודש תשרי מוצגות נשים שנולדו, נפטרו או אירוע משמעותי בחייהן התרחש בחודש זה. לכל דמות, המחברת בחרה אתר בארץ הנקשר עימה באופן ישיר או עקיף, אליו הנערה יכולה לטייל עם מי שהיא חפצה שייקח איתה חלק במסע בת המצווה שלה והצעה לטקס. חשוב לציין שאי אפשר להתעלם מכך שספר העוסק במורשת היהודית בארץ ישראל נקשר גם עם סוגיות פוליטיות העשויות להיות שנויות במחלוקת, לכך לא התייחסתי בסקירה הנוכחית."

חן קצביץ' פרסלר, הארץ


"עכשיו תורך הוא ספר בעל ערך עצום. למי שמצויה בתחנת בת המצוה, אבל בכלל עבור כל מי שמצוייה או מצוי במסע ורוצה לצקת משמעות ותוכן אל תוך מסע החיים. עליזה לביא רוקמת במיומנות, בכישרון ובאהבה סיפורים על נשים מעוררות השראה. ספר שהוא מתנה יפה וחשובה".

חילי טרופר – שר התרבות והספורט


"ספר מעניין וססגוני, כתוב בצורה שוטפת ומאפשר לאמהות ולבנות המצווה להנות מחוויה עשירה ומשותפת, וללמוד על נשים מעוררות השראה במגוון תחומים."

נורית דאבוש

מרצה לאסטרטגיה תקשורתית, לשעבר יושבת ראש הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו


מסע בת המצווה

לאחרונה יצאו מספר ספרים המיועדים לבנות המצווה. ריבוי הספרים בנושא נובע כפי הנראה מהגל המבורך העובר על כולנו ושמו "העצמה נשית". "המבורך" כי שנים רבות חגגו ברוב פאר והדר את אירוע בר המצווה של הבנים, והבנות נדחקו מעט לשוליים. ברוך ה' דברים השתנו. בת המצווה תופסת את מקומה המבורך ונחשפת לאתגרים החדשים בחייה.

הספר הזה של לביא מעמיד במרכז מספר רב של נשים שיכולות להיות מצפן לבת המצווה. הבחירה תמיד לא קלה אבל כאן לביא בחרה היטב היות שהחליטה שהיא נותנת מקום לנשים רבות, 71 במספר, מעוררות השראה ומציגות דוגמה לא רק לבת המצווה אלא גם לאמא ולאביה.

בין הגיבורות בספר: רבקה אמנו, אנה טיכו, זהרה לביטוב, צביה לובקין, הנרייטה סאלד, גאולה כהן, מירה בן ארי, שושנה דאמרי, חנה סנש ועוד ועוד רבות, טובות וראויות. לביא לא חסכה בכתיבה ובמחקר, הספר רחב היקף והערכים אינם לכסיקונים אלא ערכים מורחבים. כל אישה זכתה למספר עמודים המתארים אותה ואת מעשיה. מומלץ.

עפר דרורי

קישור לכתבה 


ישרכח! מתנה נהדרת לבת מצווה .ממש מסע בעקבות נשים מגוונות במסורת שלנו פשוט נתת להן קול. מומלץ מאד ללימוד לקראת בת המצווה ומעבר.

אשרה קורן – מנהלת מתן (בית מדרש לשנים) רעננה

"קיבלתי בשמחה את ספרך: עכשיו תורך! ברכות לספר המעניין והיפה. מצאת עוד ערוץ חשוב כיצד להציג בפני בנות צעירות את גיבורות העם היהודי. בטוחני שהספר יתקבל בברכה על ידי הבנות הצעירות ובוודאי גם על ידי אימהותיהן."

פרופ' מרגלית שילה


"כמה חודשים לפני הבת מצווה של בתי נעה הרגשתי שאני לא מצליחה לזוז לקראת המאורע (שלא לדבר על התכווננות לאירוע). במקרה (או שלא) באותו זמן ישבתי עם Anat Zwebner הנהדרת בבת מצווה של שכנה והיא שאלה אותי איך אני חגגתי את הבת מצוה שלי.

לפי ההשתהות בתשובה שלי היא קלטה שחסר שם משהו וכשסיפרתי לה שלא חגגו לי בת מצוה כי נולדתי שנה וחודשיים אחרי אחי ויצא שהבר מצווה שלו נפלה ממש סמוך לבת מצווה שלי וההורים שלי החליטו שזה יותר מדי, ענת כמו ענת החליטה שצריך לתקן את המצב הזה וככה מצאתי את עצמי חוגגת בת מצווה בגיל 35 עם עוגה, חברות, דבר תורה וקרם ידיים מתנה.

כל זה צף לי חזק השבוע כשזכיתי לשבת בהשקת ספרה החדש של עליזה משיח לביא בסטודיו משלך בערב שבו הבנתי כמה, שוב, הסיפור שלי הוא חלק ממארג היסטורי של חגיגות או היעדרן של חגיגות בת המצווה של בנות ישראל. כמה הטכס הזה הוא לא 'בילט אין' בתוך מעגל החיים היהודי וכמה אנחנו צריכות לעבוד קשה כדי ליצור אותו כאירוע משמעותי עבור בנותנו.

מיותר לציין שאחרי שאני חגגתי השתחררה הפלומבה ואת בת המצווה של נעה ציינו בלב שלם ונפש חפצה. מה שעוד יותר מחזק אצלי את הצורך בעצירה הזו ובציון דרך משמעותי שיום ההולדת הזה מאפשר.

עליזה בספרה החדש עשתה את זה בשבילנו, אספה סיפורים, טכסים ומקומות דרך 71 נשים יהודיות משמעותיות כדי שנוכל להגיד שעכשיו תורנו.

תודה עליזה. מכולנו."

ד"ר מיכל פרינס – מנכלי"ת מרכז יהל


"נשאבתי אל עולמן של נשים מרתקות המהלכות בין דפי הספר ״עכשיו תורך״. מעגל למידה רחב ומעשיר שנותן טעם מתוק בסופו של יום ומבשר חלומות להגשמה בימים הבאים"

שרון בריק דשן – מנכלי"ת קולך


"כל כך התרגשתי להשתתף הערב בהשקת ספרה של עליזה לביא הנפלאה "עכשיו תורך!" 71 דמויות של גיבורות יהודיות מכל התקופות ומכל התפוצות, מחוברות להצעות לטקסי בת מצווה. אני כבר לא צריכה את אמא של בועז הבת לרעיונות לבת מצווה (ר. ויטלזון הגאונה). קניתי את הספר. ועוד אחד לחברה"

ד"ר רות קבסה – מנכלית שבת אנפלאג


​הבת שלי (בת 11 וקצת) קיבלה אותו לפני יומיים וקשה לה לעזוב אותו… היא כבר מתלבטת אילו מהנשים שהיא הספיקה לקרוא עליהן הכי מרשימה אותה כדי להמשיך לעסוק בה (כרגע אנחנו על

70% שקשה לה לוותר עליהן, יהיה צורך לסנן קצת יותר )

ממליצה בחום!!!


​ליזה יקרה, מועדים לשמחה!

התרגשתי מאוד לקבל אתמול את ספרך החדש, לא יכולה לחכות כבר להתחיל לקרוא בו!

נדמה לי שהוא הולך לשנות את התמונה ביחס למה שקורה בתחום.. רעות מנהלת תחום בת מצווה ברשת מיתרים


​יושבות על קפה עם מחשבות What's Next. אני מדפדפת בספר החדש של ד"ר עליזה משיח לביא ובאופן מקרי הדף נפתח אצל שווסטר זלמה. האחות הרחמניה המיתולוגית שניהלה את בי"ח שערי צדק לצידו של ד"ר וולך.

​​השבוע 28 שנים לפטירתה של סבתא יפה בריק, שהיתה קרובה ללבי מאד. מתלמידותיה הראשונות של זלמה מאיר, אשר יסדה את ההכשרה ואת מקצוע הסיעוד בארץ ישראל טרום הקמת המדינה. סבתא יפה היתה תלמידה חרוצה בבית ספר לאחיות ואחות מסורה ומקצועית לחולים ולצוות שערי צדק. הסיפורים על הרף הגבוה שהציבה שווסטר זלמה, עליהם גדלתי, היו מלאים בחום, אהבה, מקצועיות בלתי מתפשרת וצניעות נדירה. שווסטר (=אחות) היתה דמות מופת ששמשה נקודת ציון רבת השפעה במסלול הנתינה והקריירה של סבתא יפה. קרוב לגיל 90, בשעת פטירתה של סבתא, נולדה נכדתה הדר, שהיום היא אחות במחלקת יולדות בהדסה עין כרם. תפוחים מתוקים נופלים קרוב קרוב…

שווסטר היא אחת מ-71 הדמויות הנשיות המופיעות בספר "עכשיו תורך", המזמין מסע חוויתי בין נשים מעוררות השראה, שהילכו בינינו בימי עבר ומהוות היום הזדמנות להתבוננות פנימית ועיצוב דרך אישית, בתוך מרחב גיאוגרפי ותרבותי לאורכה של הארץ.

תודה עליזה על המתנה החשובה הזו.

שרון בריק דשן – מנכלית קולך


​הנשים השקופות של ההיסטוריה היהודית התנקזו להן לספר אחד שכתבה ד"ר עליזה משיח לביא

סיפורי הנשים הגדולות בהיסטוריה שלנו

סיפורים שלא נשמעו ולא נשמעים

נשים שלא צוטטו דיין

שלא הכרנו דיין

עליזה לביא אישה משכמה ומעלה

חברת כנסת לשעבר

פרלמנטרית מצוינת

מובילה אימפקט חברתי לשיוויון מגדרי

ואחראית על לא מעט שינויים שקרו במדינה בהקשר זה

היה לי הכבוד להיות מוזמנת לערב מעורר השראה בביתה המהמם והמכיל והמכניס של האחת והיחידה Sharon Mark , חברת המועצה וס.ראש עיריית אשדוד לשעבר מובילת קהילת הלביאות של אשדוד עם מאיה סימון היזמת "החברתית"


​מסע לבת המצווה שלי

לחלום לעלות לתורה

לרצון להביא לחזית השיח נשים מובילות ומנהיגות

היה מעורר ועוצמתי ושליו

ספר מומלץ לכל איש.ה ילד.ה

ד"ר מזל שאול – מנכלית עמותת כ"ן


​אֲחֹתֵנוּ אַתְּ הֲיִי לְאַלְפֵי רְבָבָה (בראשית כ״ד)

שמחתי לארח הערב את ההשראה האישית שלי למנהיגות נשית ד״ר עליזה לביא – אשר כיהנה כחברת כנסת ועמדה בראש הוועדה למעמד האישה ולשוויון מגדרי, לשעבר יו״ר מרכז הרצל, מרצה בכירה באקדמיה ומהדמויות הבולטות בשיח התרבותי־יהודי.

הספר החדש שלה ״עכשיו תורך״ מציג נקודת מבט אחרת על טקסי בת המצווה > סיפורי חייהן של 71 נשים מעוררות השראה לצדם שפע של טקסים, סיורים ופעילויות לטקס בת מצווש, סיור, טיול או פעילות.

הפעם השתתפו במפגש גם ליעד שלי וחברותיה שיחגגו השנה 12, נרגשות לקראת שנת הבת מצווש, ואחרי שהן פרשו לטיק טוק, והערב הסתיים, נותרנו לשבת שעה ארוכה עם חברתי ד״ר מזל שאול מנכ״לית WePower – עמותת כ"ן-כוח נשים להכשרת נבחרות ציבור בזירה הפוליטית. דיברנו גם על אלימות כלפי נבחרות ציבור ועל ניהול שיוויוני ברשויות המקומיות.

דווקא בשבוע הקשה הזה בו האלימות נגד נשים גואה (ראו פוסט חדש ב קהילת הלביאות של אשדוד), בו מחיקת דמויות נשים במרחב הציבורי מתגברת מפגש עם חברות מהבית ומנהיגות כה איכותיות ממלא את המצברים ואת התובנה שיש לנו עוד הרבה עבודה לעשות פה.

ונמשיך לעשות יחד.

שרון מרק – מייסדת ויו"ר תנועת "הלביאות", וסגנית ראש העיר אשדוד.


​הקטנה תחגוג בת מצווה בעז"ה בעוד מספר חודשים, ובעיתוי מושלם, יצא עכשיו הספר הנהדר הזה, של עליזה לביא, שכבר כבש את כלת השמחה ואותנו.

71 ביוגרפיות קצרות של נשים מעוררות השראה מנשות התנ"ך עד נשות הפלמ"ח, משוררות, לוחמות, נשות ספר ותרבות, ופעילות חברתיות.

בסוף כל פרק הסוקר את חייה של אחת הנשים, עליזה מביאה הצעות לחיבור מעשי של הדמות לאירוע הבת מצווה – טקסים, סיורים ופעילויות מגוונות.

התחלנו לקרוא עם הבת פרק בכל כמה ימים, וזה פשוט תופס, וגם מעורר אצלה סקרנות להכיר יותר חלק מהדמויות. מהספר, עוברים לויקיפדיה ולרשת, והמסע לא נגמר.

'עכשיו תורך!' – ספר נהדר, לא רק לבנות מצווה.

אצלנו במשפחה הוא נרכש כבר גם לסבתות….

תודה על זה, עליזה. 

אלישיב רייכנר – עיתונאי וסופר.


אני זוכרת מעורפל את הבת מצווה שלי.

נולדתי בחורף

קיבלתי;

מעיל ירוק, מטריה אדומה ומגפים חומים.

(האמת שמחתי בהם מאוד).

שאלתי היום את אחיותי אם הן זוכרות משהו מהבת מצווה שלי, הן ענו בשלילה.

הלוואי שהיה בדורי הכנות שכאלו.

ומישהו היה חושב עלי, שהגיע תורי…

אצלנו בכיתה נסעו למצדה (וגם זה החמצתי בגלל אי תשלומי הורים).

והיום פגשתי את עליזה קניתי את הספר עכשו תורך ! מסע בת מצווה שלך, לבת של חברה טובה ואהובה.

והספר ממש מרגש, מצאתי את עצמי דף אחרי דף קוראת בשקיקה.

היה מאתגר לבחור דמות אחת למודל.

רציתי לבחור כמה בבת אחת.

לבסוף בחרתי

בדונה גרציה "מלכת היהודים"

אני יושבת ודומעת מהתרגשות.

עליזה משיח לביא תודה

"אחותינו את היי לאלפי רבבה"

יערה שילה – מומחית לגיל הרך, מכללת אפרתה

אני פה בשבילך. מוזמנת לפנות אלי: aliza.lavie@gmail.com | בפייסבוק

להזמנת הרצאות שלחו הודעה

ליצירת קשר או להזמנת הרצאות אנא חייגו 03-7208856 או השאירו פרטים ונשיב בהקדם האפשרי


    To book a speaking engagement with Dr. Aliza Lavie please leave your details below